יחידות העילית בצה”ל

פורסם: ספטמבר 8, 2011  |  על ידי: יובל עילם 

סיירת מטכ”ל (ה”יחידה”)

היחידה המיוחדת של אגף המודיעין שמוכרת לציבור בזכות מבצע אנטבה, אביב נעורים, האי גרין.


שייטת 13 (הקומנדו הימי)

היחידה המבצעית המובילה של חיל הים שנמצאת בכותרות בשנים האחרונות והשתתפה בעשרות מבצעים עלומים וגלויים.

“שלדג”

יחידת הקומנדו של חיל האויר. שנטלה חלק במבצעים רבים ולה מיוחס לפי מקורות זרים השתתפות בהשמדת הכור הסורי.

יחידת החילוץ של חיל האויר (669)

שותפה במבצעי חילוץ רבים בשיגרה ובעיקר בעת מלחמה. זכתה להוקרה ושבחים במלחמת לבנון ה-2 ובמבצעים מיוחדים.

האפשרות לבחור לפני כולם

יחידות העילית של צה”ל מקבלות את הזכות לבחור לפני כל היחידות האחרות והחילות הגדולים את כוח האדם האיכותי ביותר (לפי הקריטריונים של צה”ל). חשוב לציין כי מי שמתקבל ליחידות העילית או לקורסים איכותיים (טייס וחובלים) אינם בהכרח הטובים ביותר אלא המתאימים ביותר! לדוגמא: בחור מעולה עם אופי מעולה, מטען ערכי נדיר וכושר גופני מעולה אך בעל מספר משקפים גבוה מ-2 אינו מתאים ליחידות העילית למרות שמדובר בבחור שיכול להיות גם לוחם מעולה וקרוב לודאי שיהיה כזה ביחידה מובחרת אחרת.

מה הסיכוי להגיע?

המיון הראשון הוא יום סיירות (פירוט בהמשך), אליו מגיעים אלפי בני נוער ומתוכם עוברים בממוצע כ-25% לגיבושים. הגיבושים הם המיון המרכזי ושם התחרות קשה הרבה יותר. את הגיבוש עוברים בממוצע 10-15% מבני הנוער. לאחר מכן מתחיל המסלול עצמו ואותו מסיימים בממוצע 50-60%…כך שמתוך אלפי בני נוער מסיימים לבסוף מאות בודדות מאוד את מסלול ההכשרה.

המיון ליחידות העילית (הנקראות גם “היחידות המיוחדות”) כרוך במאמצים פיזיים ונפשיים רבים. מספר המקומות מצומצם והתחרות על כל מקום מחייבת את ההכנה הרצינית ביותר.

השלב הראשון: יום שדה שקרוי גם גיבושון או יום סיירות:

שמות שונים באים לתאר את הליך המיון הראשוני ליחידות העילית בצה”ל.

מיון זה נועד למיין לשני גיבושים: גיבוש לסיירת מטכ”ל ושלדג והגיבוש לשייטת 13.

כל מי שנמצא על ידי הצבא מתאים – מקבל זימון ליום סיירות, שני מועדים יש, האחד בחורף, בחודש ינואר והשני בתחילת אוקטובר. רוב הח’ברה מקבלים את הזימון לינואר ומי שלא מקבל – יכול לטלפן למדור סיירות ולבדוק אם הוא ראוי לקבל.

הטלפון של מדור סיירות הוא: : 03-7388888 שלוחה 3. רב קווי בימים א`-ה` בין השעות 07:30-20:00.

קח בחשבון שלפעמים יש צורך לחכות על הקו זמן רב.

הפקס הוא: 03-7388880 בכל שעות היממה. כתובת למשלוח דואר: ד.צ. 02718, צה”ל – לידי מדור סיירות.

אז קיבלת יום סיירות, מה קורה בו?

אם הזימון שלך הוא לחורף, אז זה הולך כך עליך להגיע לוינגייט ב-07:30. היום עצמו יחל בשעה 08:00 בדרך כלל בבוחן בר-אור שהוא הבוחן הצה”לי הותיק שבודק את היכולות בשני תחומים עיקריים: סבולת לב-ריאה *וכוח ידיים ובטן (האמת היא שהבדיקה איננה בודקת כוח אך זה לא המקום לפרט). סבולת לב-ריאה נמדדת בריצת 2000 מ’ במסלול שטח וחולי שבחלקו עליות וירידות.

כוח ידיים זה אומר בדיקת מקסימום שכיבות סמיכה בדקה וחצי ובטן זה אומר עליות בטן משכיבה לישיבה בדקה וחצי.

*בשנים האחרונות בודקים בדרך כלל רק את היכולת בריצת 2000 מ’.

לאחר הבוחן בר-אור אתה כבר די עייף אלא שאז מתחיל הסיפור האמיתי…

ספרינטים מתישים למרחק 100-200 מטר בצורה של סדרי הגעה. כלומר כולם מוזנקים יחד לתחרות מי מגיע ראשון וכך שוב ושוב.סחיבת שקים של 10 ק”ג חול בדיונות.מסע אלונקות.תחרות זחילות.אלונקה סוציומטרית – שזה אומר תחרות ספרינטים והארבעה הראשונים שמגיעים סוחבים כצ’ופר אלונקה למרחק 100 מטר.לקינוח יתנו לך את חפירה ותידרש לחפור בור גדול. כל המאמצים הללו נמשכים בערך 3-4 שעות והם קשים מאוד, בפרט אם חשוב לך להצליח!למי יש סיכוי טוב להצליח? כמובן למי שמגיע מוכן!

כושר גופני – להגיע מוכן זה אומר להתאמן בדיוק על מה שמחכה לך באותם תנאים ולאורך זמן. אימון חד-פעמי אינו מספיק בכדי להרגיל את הגוף למאמצים כאלה. ההכנה צריכה להיות שיטתית ולאורך שבועות.

אם יום הסיירות הוא בינואר חשוב להתחיל בבניית בסיס גופני איתן לפחות כשנה לפני בכדי להגיע לרמה של ריצת 2000 בזמן של 7:30 וביצוע 60 שכיבות סמיכה ו-80 עליות בטן שזה אומר ציון 83 בבוחן בר-אור. זכור שבתנאי השטח תוצאה של 7:30 שווה קרוב ל-8:00 דקות וכך תוצאות השיא שלך בידיים ובטן יירדו גם הן ובעצם התוצאה שלך סביר להניח תהיה קרובה ל-73 בבוחן בר-אור!

בסיס גופני איתן יסייע לך גם בהמשך היום אך שם מרכיב הספיציות הופך להיות גורם מרכזי!

ספורטאים – לא פעם מגיעים ליום סיירות ספורטאים שמככבים במשחקי כדור או ענף אחר והם כושלים. מדוע? משום שהם מגיעים עם בטחון רב ומהר מאוד מגלים שלסחוב שק בעליה זה דבר אחר מאשר לקלוע לסל. הסוד להצלחה הוא להתכונן ולהכין את הגוף והנפש בדיוק למה שמחכה לך.

בוחן בר-אור – לעיתים לא בודקים את החלק של הכוח והתוצאה שלך תיקבע לפי ריצת ה-2000 בלבד. בכל מקרה חשוב לתכנן היטב הריצה ולא לפתוח חזק משום שאתה תהיה גמור אחרי 700 מטר (עודף חומצת חלב) עליך להכיר את היכולת שלך ולפתוח בקצב מתאים ולא להיסחף אחרי כולם שפותחים מהר. אחרי 2/3 מהריצה תגביר הקצב בכדי לסיים בתוצאה טובה, אבל זכור שזה רק החלק הראשון של היום.

אם בודקים כוח – הקפד לבצע נכון משום שפוסלים ומורידים תוצאות על ימין ועל שמאל ולכן כבר באימונים תקפיד לעבוד נכון על שכיבות סמיכה ועליות בטן.

החברים לקבוצה – את כל החלק העיקרי מבצעים בקבוצה של 15-20 ח’ברה, רובם בני נוער שמעולם לא פגשת והחיבור שלך איתם יקבע רבות אם תצליח. מדוע? בסיום היום, כל חברי הקבוצה ששרדו (בערך 2/3)

מדרגים אחד את השני בשאלון ששמו שאלון סוציומטרי ולו יש השפעה רבה על הציון שלך. אם בלטת ביכולת הפיזית שלך אבל ההתנהגות שלך היתה שחצנית, יש מצב שלא תעבור.

 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.