“אבא, הערבים הם רעים?” – שבוע 161

פורסם על ידי: יובל עילם 

מסר שעובר שוב ושוב יש סיכויים טובים שייקלט. כשאני שומע אנשים מתלוננים על המצב במדינה אני אומר ש”הכל מתחיל ונגמר בחינוך”.


מה הוא חינוך? בעיניי קודם כל ומעל הכל ערכים!!! ידע הוא דבר חשוב אבל העם היהודי בפרט יודע מה עלול לקרות בחברה משכילה ומתקדמת שערכים אינם מובילים אותה!


סיפור 1⃣: מבואה מרשימה. אני מוזמן להרצאות בבתי ספר. לרוב הכניסה מרשימה ומושקעת! ציטוטים חכמים שכולם השראה לידע, חוכמה ואנושיות. אחד המשפטים המצוטטים ביותר שראיתי הוא “כי עוד אאמין גם באדם, גם ברוחו רוח עז” מתוך השיר “אני מאמין” של טשרניחובסקי.


בעיניי השיר היפה ביותר בשפה העברית!
לפני חודש ביקשתי מתלמידי י”ב בבית ספר בו הרציתי לומר לי מה כתוב בכניסה לבית ספרם? היו שם ציטוטים נפלאים מתוך השיר הנפלא “אני מאמין”.


הם חלפו על פניהם בערך 1000 פעם ולא ידעו ציטוט אחד. האחריות כאן איננה עליהם אלא על המחנכים והמחנכות.
אבל העניין האמיתי הוא לא לצטט אלא ליישם!!!! חינוך אמיתי בא לידי ביטוי רק ביישום!


עשיתי מחקר קטן לאחרונה והתוצאות שלו מדהימות ואיששו את מה שחשבתי. אפרסם אותן כאן בקרוב.


סיפור 2⃣: 20%. מדי יום אני בקשר עם בוגריי הרבים. לפני כחודש סיפר לי אחד מהם שגר בספרד בבניין בן 5 דירות שהוא ואשתו היו הישראלים היחידים.


“איך אתה מרגיש שאלתי?” “הכל נהדר הוא ענה. כולנו מכבדים אחד את השני. כמה מהם אפילו התעניינו במנהגים ובחגים שלנו והם סיפרו לי על שלהם.
אפילו למדנו ביטויים ותפריטים חדשים”.


סיפור 3⃣: ה-20% שלנו.
“אבא, הערבים הם רעים?”
שאלו אותי ילדיי לפני שבוע. “מה פתאום!” אמרתי. הסברתי להם שיש אנשים טובים ורעים בכל מקום אבל זה החזיר אותי להתבונן בדרך בה חונכתי.


כמעט לא היתה אפשרות לחשוב אחרת! מספרי הלימוד דרך התקשורת המדירה ועוד ועוד. אנחנו לא באמת לומדים ערבית, לא לומדים על התרבות, המנהגים, משפטי החוכמה שלהם והם 20% מאיתנו והשכנים שלנו. וסביבנו במזרח התיכון הם כמעט 100%. איך זה יכול להיות?


בשנים האחרונות יוצא לי לפגוש לא מעט “בני דודים”. רבים מהם מגיעים להרצליה ועובדים בה.


בבית הקפה בו אני יושב מדי שבוע כמעט כל המלצרים והמגישים מגיעים ממזרח ירושלים. הם קמים כל בוקר ב-04:30 בכדי להגיע להרצליה!


האמת היא שבתחילה היו לי סימני שאלה אבל אחרי כמה שנים אני מברך על השינוי. למה? פשוט מאוד, תודעת השירות שלהם מעולה!


לאט לאט אני רוכש מהם עוד מילים וביטויים ולומד על אורח החיים שלהם.


סיפור 4⃣: בניתי בית. בשופרסל בהרצליה פגשתי את נור, בחור בן 23, מאורס ועומד להתחתן. הוא אחראי על המחלקה של היקרות האורגניים.


הוא עובד במרץ ותוך כדי שר שירים והסיפור שלו מעורר השראה. הוא התייתם מאביו בגיל 13 ומאז לקח אחריות על המשפחה, עובד ו…בונה את ביתו! כן, מכיתה ז’ ועד היום לאורך עשר שנים הוא בונה בכפרו לאט לאט את ביתו שעומד לפני סיום.


הוא הראה לי תמונות של ביתו, גאה בו ובצדק. כמה שעות לאחר מכן פגשתי את היהלומים שלי וחשבתי עלינו היהודים. סיפרתי לנוער על נור. כמה חריצות, מיקוד במטרה, התמודדות עם מכה כואבת ואיך הוא מתמודד. סיפור השראה!

סיפור 5⃣: הטבע פורח. אתמול יצאתי עם ילדיי לטיול בכדי להכיר את הטבע, לזהות עקבות להנות מהשקיעה המדימה ולהכיר אנשים. טיילנו בשטח האימון שלי עם היהלומים בסידנא עלי.


עברנו ליד המסגד וסיפרתי להם עליו ועל האסלאם. המסגד הוקם ב-1481, 11 שנים לפני גירוש יהודי ספרד וגילוי אמריקה. ליד המסגד עמד ערבי מבוגר שהציע קפה לעוברים ולשבים.


הוא ראה אותי ואת שלושת ילדיי הקטנים והציע להם סוכריות והם כמובן שמחו. שאלתי אותו: “שו אסמאק?” והצגתי את ילדיי. אחרי שנתן הקפדתי שילדיי יגידו “שוקראן”.


לסיכום:
אדם חלש מפחד מכולם, מגלה כלפי השונים בורות, חשש ואף גזענות.
אם אנחנו רוצים חברה מתקדמת וערכית עלינו לשים דגש על חינוך! על ערכים לא פחות מאשר על ידע. ואם ידע איך זה שאני בקושי יותר לומר: “כיף חלאק, סבאח אל חיר, מדרסה, שו איסמאק, איסמי יובל”, ותכלס לא יודע כמעט על השפה, המנטליות והמנהגים.


קל לדבר על ערכים בואו נתחיל להכיר את שכננו, לכבד ולהבין אותם.
עם סגולה אמיתי לא מפחד משכניו, יודע ללמוד מכל אחד ולכבד את שכנו!


ודבר אחרון – אם צריך להילחם באויבים שלנו תהיו בטוחים שאם נכיר ונבין את השפה והמנטליות שלהם, גם בלחימה נהיה טובים יותר!


אז שוב בחירות ולכן אם אנחנו רוצים מדינה טובה וערכית יותר חובה להצביע!!! לכו להצביע ולהשפיע!




מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.