יורם טהרלב - שנה ללכתו 310

סיפור 1️⃣: "המורה" - יורם טהרלב (בלשון זכר אך מיועד כמובן לשני המינים)."אם אתה מרגיש כי אינך עובד רק לפרנסתך, אלא גם נושא שליחות, ובתוך חברה המעריכה את הכמות, אתה עדיין לוחם על האיכות.אם אתה מאמין שאתה מעצב את הישראלי של הדור הבא, ונכון להשקיע בכך את כל מאודך ואת כל כישוריך.
אם אתה יושב ובודק בחינות בערבים על חשבון השעות של ילדיך, אם כמה פעמים ביום אתה נזרק מקוטב ההתלהבות לקוטב הייאוש.אם נתקפת לא פעם ולא פעמיים בהלם התלוש.אם עברת על גבך את מהפך האקדמיזציה,את מחלות הילדות של האינטגרציה,את המשכורות של האינפלציה.ואחרי כל השינויים והמהפכים גילית,שהיום אתה בהחלט שייך לאליטה,יחידה אמיצה ונחשונית השומרת על הגבול שבין השכלה תיכונית להשכלה ים תיכונית.
אם אתה מקדיש ביודעין את חייך לבני נוער בגיל הכי פרובלמאטי, ומנסה להלך על הגבול הדק שבין כבוד המורה לבין החופש הדמוקרטי.אם אתה אוהב את תלמידיך, למרות שלפעמים עולים ביניכם הטונים, אם יש לך היכולת לראותם כמו שהם, מעבר להשפעת ההורמונים.
אם אתה בעת ובעונה אחת מחנך, פסיכולוג, כומר וידוי וארטיסט כותל דמעות, איש סוד, שופט, יועץ וסטנדאפיסט, אם ידעת לזהות את הרגעים בהם הכל עובד הפוך על הפוך,רגעים בהם החיוך הוא החינוך.
אם עמדת אובד עצות מול שיטפון האינפורמציה המשתנה מדי רגע (ומול הורים ששכחו איך הם גדלו ומנהלים את ילדיהם).
אם תלמידיך מתייחסים אליך כמו אל מאגר מידע של פחות מחצי מגה, אם איבדת תלמיד במלחמות ישראל ודמותו אינה משה מנגד עיניך.אם אינך חושש, כשצריך, לעמוד בעיניים דומעות מול תלמידיך.
אם פתאום פנה אליך מישהו ברחוב ואמר "זה המורה שלי", בפשטות, ולרגע הרגשת שמבטו שווה יותר משלושה גמולי השתלמות.
אם אתה מרגיש שאתה מלמד ומחנך, אך מעל הכל מדריך והורה כי אז ידידי, ראוי אתה להיקרא המורה.".


סיפור 2️⃣: עושר יצירה.בפברואר 2006 יורם קיבל פרס על מפעל חיים, וביום שבת באותו השבוע (18/02/2006) הפתעתי אותו. ארגנתי את בית הקפה "ארקפה" ברחוב שנקר בהרצליה, בו אהב לבלות. כל ה"פרלמנט" חגג לו.שכנעתי את המנהל שיחליף את פס הקול הקבוע של מוזיקת המעליות בדיסק משיריו.
מתוך ים היצירה האדיר שלו, בחרתי לארוג יחד 75 מיצירותיך למעיין שיר שהקראתי לו:
"על אגדת הל"ה ועל גבעת התחמושת בדרך אל הכפר, בפרדס ליד השוקת צל ומי באר, תמיד עולה המנגינה, בארבע אחר הצהריים ובלילה של פריחות.
בשביל אל הבריכות, ליד עץ האלון וגם עץ הכוכבים עם ריח תפוח ואודם שני,אנחנו ואתם, הרצל והאוהבים את האביב ואהבת ציון.
אח איזה חורף! לא נורא! נגן אקורדיון, נהפוך ענבים ליין.את ואני והרוח, ברבאבא ויידישע פיראטן.רק בינתיים, כולם הלכו לג'מבו: המלח שלי ואנשי הדממה.
על החסקה או בספינות שרבורג ישנן בנות ונשים רוקדות, הורה עם מלאך מסולם יעקב ומשה משה וגם האיש אשר יביא את הבשורה על כפיו יביא סוכת שלום.
למי אכפת מה שהיה? אין כבר דרך חזרה, העולם כולו נגדנו, אני מת.את חירותי, בים בם בום, את מה שרציתי בחוף של הרצליה.
שהשמש תעבור עליי, מי ישא את נשמתי?פשוט שריונר עם ציפורים נודדות עם כתם על המצח וכתם על הגב.
קום לך אל נינווה, אל החולמים אחר השמש על ההר הירוק תמיד ועל השמש בפיראוס.כשיבוא חמור לבן על הבלדה של יואל משה סלומון בחלקת אלוהים עם נח, אל תלחץ על הבננה, כך אלוהים ברא אותנו, לשיר עם כל הלב וליד עץ האלון שירו של צנחן, מי שבא בא.
קום והתהלך בארצנו הקטנטונת, חשמל זורם בכפות ידיך, עוד לא תמו כל פלאיך.כאן על פני האדמה, תותים, בללייקה, זר של נרקיסים והגביע.
היה לי חבר היה לי אח,את עיניך שא מזרחה, בין כרמל לים אתה לי ארץ!".

סיפור 3️⃣: שיריו האהובים של יורם.מתוך מאות שעות עם יורם היקר, גיליתי מה השירים האהובים עליו.יורם אהב שירים רבים שכתב, אך ציין שניים מהם שהיו מיוחדים בעיניו:מעל הכל השיר על גבעת התחמושת, שהוא ייחודי בכך שהוא בעצם תיעוד של מספר צנחנים שלחמו בקרב הנורא.
שיר נוסף הוא הבלדה על יואל משה סלומון וחבריו, מייסדי פתח תקוה ב-1878, שנת תרל"ח...השיר הזה בעצם חיבר בינינו משום שכשראיתי אותו מדי שבת בארקפה יושב לבדו אמרתי לעצמי: "וואו, זה האיש שכתב את השירים עליהם גדלתי!".אזרתי אומץ וניגשתי אליו, הצגתי את עצמי והודיתי לו על כך שהזכיר בשירו את סבא של סבתא שלי: זרח ברנט, האיש המיוחד שהיה ממייסדי פתח תקוה:
"בוקר לח בשנת תרל"ח, עת בציר הענבים יצאו מיפו על סוסים חמשת הרוכבים: שטמפפר בא, גוטמן בא וזרח ברנט ויואל משה סלומון עם חרב באבנט".
שלום חנוך הלחין, אריק איינשטיין ביצע והשאר היסטוריה.
יורם ידע שיצירתו תישאר אחריו וקיווה שיהיו 2-3 שירים שיישארו.אני בטוח ששירים רבים יישארו ובכדי לוודא את זה אני משתדל להזכיר.שנזכור ושנוקיר את אלה שתרמו כל כך הרבה והלכו מאיתנו.
אני מתגעגע אל האיש הנפלא הזה._____מה השיר של יורם שאתה אוהבים? אשמח לשמוע.
מוזמנים לשתףשבת שלום 🌺🌸🌷יובל עילם


עורך הטור: אופיר בראף.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.