גיבורים - שבוע 266

פורסם על ידי: יובל עילם 

הטור המצולם:

על רקע הלחימה בין רוסיה לאוקראינה שממחישה לכולנו את המשמעות של מדינה חזקה ושל צבא חזק, ולרגל השבוע הראשון של חודש מרץ, בחרתי לספר על שני גיבורים של עמנו: האחד נפל ב-01/03 והשני חוגג ביום ראשון 71 שנים.
בכל בוקר שאני מסיע את ילדיי לבית הספר, אני מנהיג טקס אמירת תודה. אמירת תודה ידועה בפסיכולוגיה כדבר שתורם לאושר.
כל אחד כולל אותי אומרים תודה על חמישה דברים. הבוקר אמרתי תודה על כך שאנו מדינה חזקה ותודה על מי שתורם שכך זה יהיה! זה ממש לא מובן מאליו, תשאלו את האוקראינים.
אז היום בחרתי להודות ספציפית לשני גיבורים שלנו.
סיפור 1️⃣: אתה גיבור. ביום שני השבוע ליוויתי את גדעון בן ה-7 לחיסון כנגד מחלות ילדות, שנעשה בבית הספר. בדיעבד זה היה מיותר ללוות אותו, הוא חייך ועבר את זה כמו שצריך.
שמתי לב להורים אחרים שאמרו לילדים שלהם: “אתה גיבור”. אז גדעון שלי הוא ילד אהוב ומקסים, אבל אם קיבל זריקת חיסון ועמד בזה, הוא אינו גיבור.
מדי פעם גם זורקים לעברי “גיבור”, ואני משתומם על מה ולמה?
אנחנו חיים בעידן של הגזמות. זמר שהוציא שני שירים וחצי הוא כבר מלך, כל מי שעושה את המינימום הנדרש הוא כבר גיבור, מלך, חצי אלוהים וכדומה.
התבלבלנו. בחרתי לדבר מעט על גבורה ואומץ של שני גיבורים, הן בתחום הצבאי והן בתחום האזרחי.
סיפור 2️⃣: “גיבור אמיתי”.בשבעה למותו כתב עליו ידידו זאב ז’בוטינסקי שהוא היה “גיבור הרוח בין גיבורי הזרוע”, כלומר שראוי היה לבנות ולהנהיג את מערכת הביטחון.
ביום השנה למותו כתב עליו הסופר יוסף חיים ברנר: “זה היה אנוֹש שלם בתכלית: בפשטות של תמימות, בהבנה שׁל יושׁר, ברֵעות שׁל טהרה, בהוּמור, ביחסי־ אמת אל עצמו ואל קיבוצו”.
השבוע ביום שלישי בתאריך הראשון למרץ, צוין בשקט יום נפילתו של יוסף טרומפלדור. ואיך מדינת ישראל ציינה זאת? לא כלום! אנחנו עסוקים באוכל, בלרקוד עם כוכבים, בהישרדות ובעוד דברים “משמעותיים”.
לו אני שר החינוך, אני מקדיש את היום הזה בבתי הספר לזכרו של האיש המופלא הזה. מבדיקות שעשיתי בקרב הנוער ובקרב מבוגרים, נדירים מאוד היהודים שיודעים להגיד עליו יותר מחצי משפט.
בכל העידן הציוני לא היה מצביא עברי שהיו לו כישורים כשלו. למרות הקלישאה שגורסת כי “לכל אדם יש תחליף”, זה לא קרה במקרה של טרומפלדור – לא היה לנו מנהיג לאומי שגם אנשי השמאל וגם אנשי הימין העריצו.
לא היה מנהיג שהבין את הוויית הצבא והמלחמה ברמה הטקטית, האופרטיבית והאסטרטגית כמוהו.
אני ממליץ בחום לקרוא את ספרה של שולמית לסקוב – “טרומפלדור: סיפור חייו”.
סיפור 3️⃣: מי הגיבור של גדי איזנקוט? לפני כמה שנים עסקתי בפרויקט מעניין בפייסבוק: סיפרתי על 12 גיבורים שרובם לא התפרסמו.
תוך כדי הפרויקט, פגשתי בשכונה את מי שהיה אז סגן הרמטכ”ל, גדי איזנקוט. עניין אותי לשמוע את דעתו בעניין, ולשמוע על מישהו שבעיניו הוא גיבור.
בכל זאת מדובר באדם בעל ידע רב בהיסטוריה ואיש צבא ותיק. הייתי בטוח שהוא ינקוב בשם של גולנצ’יק מוכר, אבל הוא הפתיע אותי ואמר ללא היסוס: “רמי נתן, שריונר שגר ביישוב נטף”.
האמת שהופתעתי, השם לא היה מוכר. התחלתי לחפש ולקרוא ואז הבנתי. מדהים לקרוא מה שהאיש הזה וחבריו עשו לאורך המלחמה. אגב, רמי נתן לא זכה על העשייה המדהימה שלו במלחמת יום הכיפורים בשום עיטור.
רמי מתן היה מפקד פלוגה ז’ בגדוד 79 ונלחם לבלימת הצבא המצרי, ואחר כך בקרבות הקשים בחווה הסינית. במקביל אליו הייתה פלוגה ח’ של נמרוד גאון (שכתב את השיר הנפלא: “אני שומע שוב” ששר שלמה ארצי).
ביום השני ללחימה, הגדוד נכנס לקרבות בלימה קשים, במהלכם ספג אבידות בטנקים ובלוחמים. אחת המחלקות מפלוגה ז’ נפגעה ויצאה מכלל פעולה, מ”פ ח’ נמרוד גאון נהרג והטנקים שנותרו מפלוגתו עברו לפלוגה ז’.
הפלוגה של מתן המשיכה ולחמה בקרבות הבלימה מה-8 עד ה-14 באוקטובר. מעבר ללחימה מתן קיבל החלטה לצאת ולחלץ חיילים פצועים שנשארו בשדה הקרב.
הסמג”ד התנגד עקב חששו כי ביצוע המשימה עלול להיכשל. מתן יצא והגיע לאזור הפצועים, החיילים יצאו מהטנק וסייעו לפצועים לעלות על הטנק למבצע חילוץ מורכב ומסוכן, שדורש אומץ לב נדיר ושמדגיש את ערך הרעות.
ב-18 באוקטובר הסתערה הפלוגה על מתחם נ”ט מצפון לחווה הסינית.וב-19 באוקטובר, צלחה חטיבה 14 את התעלה. בפלוגה ז’ נהרגו 27 לוחמים במהלך המלחמה!
על מבצע החילוץ של רמי מתן אמר אמנון רשף: “טנקים פינו פצועים והרוגים, המ”פ רמי מתן פינה פצועים בזה אחר זה. לאחר המלחמה תחקרתי אותו ובגלל אשמה משותפת שלו ושלי לא הומלץ להעניק לו צל”ש. מגיע לו לא פחות מעיטור הגבורה”.
רמי מתן חוגג יום הולדת 71 ביום ראשון ה-06/03, מזל טוב, בריאות ותודה! תודה לו ולכל מי ששמר וששומר על המולדת 🙏


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.