“דע את עצמך” – מסוקרטס לאריק איינשטיין ואלייך – שבוע 17

פורסם על ידי: יובל עילם 

“מה? סיור לימודים ביוון?” זו היתה התגובה שלי כשבשנה ב’ בלימודי התואר בוינגייט עלתה האפשרות הזו. כאחד שעובד מסביב לשעון זו היתה הזדמנות וקפצתי עליה.

בעיר דלפי עולים במדרגות המקדש (בתמונה) ומגיעים לכיתוב המרגש והנודע של סוקרטס: “דע את עצמך”!

סוקרטס הנפלא הטיף לשאול שאלות ולהתבונן פנימה והנה כה רבים חיים את חייהם על האוטומאט!
לאורך חיינו ומגיל צעיר אנחנו לומדים ש”צריך”… אריק איינשטיין הנפלא שר על “הצריך הזה” של יהונתן גפן:

“צריך וצריך,
ומרוב שהצטרכתי-
כבר שכחתי
מה אני רוצה.”


אז מה באמת צריך ומה אני באמת רוצה?
שאלה סופר חשובה. להקשיב פנימה! כשאנשים מכל הגילאים מבקשים לשמוע את דעתי לגבי כיוון בצבא או בחיים אני מפנה אותם להביט במראה! לחקור מבפנים: מה באמת מתאים לך!?


אריק איינשטיין ז”ל הפסיק להופיע שלושים שנה לפני מותו משום שזה לא התאים לו. שוב ושוב בראיונות ניסו להחזיר אותו לבימה ובראיון ליואב קוטנר ש”הציק” לו בעניין הוא אמר לקוטנר: “תופיע אתה!”

בדילמות שלנו לגבי בחירות בחיים: לימודים, עיסוק, זוגיות והקמת משפחה, למעשה בכל תחום – אנחנו שואלים בדרך כלל שאלות כמו: במה אני טוב? איפה יש ביקוש? “איפה כדאי”? האם זה יעשה רושם על אחרים?

בספרה החדש והמרתק GRIT המחברת אנג’לה דאקוורת מדגישה (על סמך מחקרים) שהדרך להצלחה טמונה בחיבור שבין: להט+התמדה+נחישות.

מה מדליק אותנו לעשות? שם נוכל באמת להגשים את עצמנו ולהצליח וזו לדעתי אחת המטרות של חינוך טוב – לגרום לנו לחשוב, להביט במראה ואז לצאת לדרך עם כלים מתאימים כמו נחישות והתמדה.

אישית פיתחתי מודל להגשמה אישית שמבוסס על משולש: יכולות אישיות, תשוקה וצורך! אגב, צורך גם ניתן להמציא, כפי שאני עשיתי.

באוקטובר 1986 מייד אחרי השיחרור, החלטתי לקפוץ למים הקרים והלא בטוחים ולפתוח מסגרת שתכין לצבא. כמעט כל מי ששמע על הרעיון הסתייג ממנו ומהלא מוכר, למעט שניים יקרים לי מאוד שתמכו וסייעו: אימי היקרה ומורי ורבי ד”ר סיני הישראלי.

שני החניכים הראשונים שהגיעו (שהיו רחמנא ליצלן חסרי מוטיבציה…) היו הסנוניות שהביאו מאז ועד היום 8.000 חניכים ועוד עשרות מסגרות שקמו. הבסיס לעשייה שלי היה עמוק: תשוקה ותחושת שליחות בעשייה.

כמה שנים לאחר מכן עמדתי בצומת. פנה אלי מפקד הגדנ”ע דאז אלוף משנה ישראל אסף (הוא נשלח על ידי ראש אכ”א האלוף רן גורן) והציע לי לחזור לצבא ולקבע, לקבל דרגות סגן אלוף ולרכז פרוייקט ארצי של הכנה לצה”ל!

חתיכת פיתוי! לנהל עסק עצמאי זה אומר הישרדות יומיומית, תחרות קבועה וחוסר הגנה. לא פשוט. כאן מובטחת הכנסה, אירגון ענק שמאחוריי והרבה אמצעים.

ובכל זאת, שאלתי את אל”מ אסף שתי שאלות שהגיעו עמוק מהבטן:

1) האם זה אומר שאצטרך לוותר על ה”בייבי” שלי?

2) האם ניתן לשמור על האיכות של שייטת 13 (ממנה הגיע אסף במקור) ברמה של אוגדה?


אסף השיב: חיובי לשאלה הראשונה ושלילי לשניה.
חשבתי, הקשבתי לקול הפנימי שלי ובלב לא קל השבתי: “זה מאוד מחמיא לי אך לצערי לא אוכל לעזוב את הפרוייקט שלי.”

לפלס דרך חדשה זו משימה מאוד מאתגרת ולא מתאימה לכל אחד. הדרך לא זרועה ורבים מפקפקים, מטילים ספק וגם לעיתים מנסים לפגוע בשל החדשנות שעומדת כאן (או חוסר פירגון).

לפני פעולות משמעותיות בחיים אימי תמיד אומרת לי: “זה שאתה יכול אני יודעת, אבל האם אתה באמת רוצה? כלומר, האם יש בך את הלהט, הנחישות והנכונות להתמיד? האם זה מתאים לאופי שלך?”

ולסיום – עוד דבר שהתאים לי ואולי גם לך! לכבוד חג שבועות משהו נפלא לטעמי: מתכון פשוט לממתק תמר משובח טבעי ובריא (תודה לתזונאי ליאור גל) שילדיי ואני חוגגים עליו כבר 3 חודשים!

המצרכים: 25 תמרים מגולענים מג’הול אורגני, כוס אגוזי מלך מרוסק, 3 כפות טחינה גולמית וקוקוס טחון. ההכנה: לעבד במעבד מזון את כל המרכיבים (פרט לקוקוס) לקבלת תערובת אחידה.

צרו כדורים הדוקים. כעת יש לפזר את הקוקוס על משטח ולגלגל עליו את הכדורים, להכניס לקירור למשך שעה לפחות. יש לכם ממתק בריא וטעים מאוד! 😃😃😃
(ועוד טיפ – בכדי שהעיסה לא תידבק ליד בעת עשיית הכדורים ממליץ לבצע עם ידיים רטובות).


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם

הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.