הסוד של המצליחים! – שבוע 131

פורסם על ידי: יובל עילם 

לאורך 40 שנה אני רואה ושומע מאנשים תלונות בשל התמודדות עם משהו חדש ולא מוכר.


סיפור 1⃣ חבריי ואני התגייסנו ביום חמישי. לראשונה בחיי “עליתי” על מדים ונעליים (יותר נכון לומר מגפיים) צבאיות. במוצאי שבת כבר עלינו לאוטובוס שלקח אותנו לבסיס תל נוף שליד רחובות. הגיבוש ל-669 החל. הכל חדש, מפחיד, מוזר ושום דבר לא דומה לאימונים שעשיתי לפני הגיוס על חוף הים.


ביום ראשון יצאנו למסע ארוך לפלמחים. במחלקה שלי היה בחור ענק וחזק פיזית שהכרתי מתקופת היותי שחקן כדורסל בהפועל תל אביב (אז אלופת המדינה לנוער). הבטתי בו. אולי 500 מטר אחרי שיצאנו מתל נוף הוא קרס, התייפח וסיים את דרכו.
הייתי בהלם! איך הענק הזה קרס ככה?


סיפור 2⃣ העלייה בחוף סידנא עלי בהרצליה. שלוש פעמים בשבוע אנחנו (היהלומים הצעירים ואני) עולים ויורדים על העליה הארוכה (130 מטר) והתלולה הנמצאת שם. כמעט תמיד עולים במקביל מן הים כאלה שהיו על החוף לרוב לאחר שרבצו ועשו בטן-גב.


חלקם מגיבים בהערצה כלפי הנוער הנפלא משום שלכאורה לא קל לטפס את העליה התלולה ועוד בריצה. האמת היא קצת שונה והיא מטאפורה לחיים:


כשאנחנו עושים דבר לראשונה הגוף שלנו “צועק הצילו”. הכל חדש לו, הוא אינו רגיל וההתמודדות הפיזית והנפשית גבוהה. המשפט הבא יישמע קצת מטורלל אבל: יותר קל לטפס את העליה מספר פעמים ברצף מאשר לטפס פעם אחת ממצב רביצה על החוף. מפעם לפעם הגוף והנפש מסתגלים!


סיפור 3⃣ בבית הספר של בני היה השנה פרוייקט “הורה מעשיר”, פרוייקט מבורך שבו הורים מעבירים שיעור לתלמידים. התנדבתי לעשות כן ומאוד נהניתי למרות שאיני רגיל לדבר בפני תלמידים בכיתה ב’. אבל התנאים! איזה כיף! אין רוחות, אין שמש, אין הפרעות מהסביבה! תענוג!


אני עוקב אחרי תגובות של הורים מעשירים ומגלה שרובם אח”כ מותשים! להשתלט ולהעביר שיעור מבחינתם זה אתגר אדיר ואח”כ הם מלאי הערכה למורות שעושות זאת כל יום חמש שעות.


אז נכון שלא פשוט ללמד 5-6 שעות ביום אבל מי שעברה את המשברים הראשונים כבר מתמודדת היטב.


סיפור 4⃣ החלק הכי קשה שהיה לי (ולמרבית חבריי) בצבא היה הטירונות. למה? משום ששם נדרשנו להסתגל לעולם חדש ושונה! מעבר של 180 מעלות! מכאן חשיבותה האדירה של ההכנה הנפשית והרגשית לצבא.


זה נוגע לכל דבר – זוגיות, לימוד כלי נגינה, מקום מגורים חדש – כל חידוש הוא אתגר פיזיולוגי, רגשי ומנטלי. העניין הוא להבין את זה, לקבל שזה המצב הטבעי, להכיל ולהציב מטרות קרובות בכדי ללמוד להסתגל.


אחד ההבדלים בין מי ששורד ומי שמוותר, בין מי שמפסיד למי שמנצח הוא ביכולת להתמיד! להתגבר על ה”גלים” הראשונים ולעבור אותם לים הפתוח!



מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.