להצליח בעזרת הגוף והנפש – שבוע 174

פורסם על ידי: יובל עילם 

הרמב”ם חי בין 1135 ל-1204 ומרתק לקרוא את התובנות שלנו מלפני 850 שנה. נאמר: “ממשה עד משה לא היה כמשה” ולא בכדי! כבר אז הוא ראה את הקשר גוף נפש ואת המשמעות הבריאותית של מתח ולחץ.


“לו הנהיג האדם עצמו כמו שינהיג בהמתו אשר רכב עליה, היה ניצל מחלאים רבים” (הרמב”ם).


סיפור 1️⃣: התעמלות לעומת התייגעות שלשום רצתי בפארק הרצליה וחלפו על פניי מספר רצים, בקצב גבוה מאוד. מייד הורמון הטסטוסטרון שלי נכנס לפעולה – “אני אראה להם…” אבל גם שמתי לב לנשימות שלהם: נשימות מהירות ושטוחות, הם במאמץ גבוה מאוד.


נזכרתי בדברי הרמב”ם והמשכתי לי בכיף ובהנאה. כך הוא כתב: “התעמלות בריאה היא כל פעולה אשר בעקבותיה מתגברת הנשימה ומעמיקה. התייגעות היא כל פעולה אשר בעיקבותיה הופכת הנשימה למהירה ושטחית”.


“חשוב שלא להתעמל עד לאפיסת כוחות או עד לריפיון מוחלט של האיברים – אין זו התעמלות כי אם התייגעות”.


חג שבועות הוא חג מתן תורה וחג האסיף. מבחינתי הזדמנות טובה להתבונן שוב בערך הבריאות.


בית המקדש שלנו!
חיים עמית כתב בסיפרו: “הורים כבני אדם” (ספריית הפועלים) את כותרת המשנה: “להיות הורים שטוב להם”.


אני אוהב להמשיך את זה בדימיוני:
“אדם טוב הוא אדם שטוב לו”
“מורה/שוטר/רופא/__- טוב, הוא אחד שטוב לו.


ומה הבסיס לכך שיהיה לנו טוב? אחד מהבסיסים הוא שנביט על עצמנו פנימה אל “בית המקדש” שלנו שהוא הגוף שלנו ונשאל האם מתקיימת בנו התובנה שאמר הרמב”ם (כאן למעלה): האם אנו מתייחסים אל גופנו כפי שאנו מתייחסים לרכב שלנו?


פרופסור רפי קרסו אמר השבוע בערוץ 12: שלושת הדברים שהוכחו מחקרית שמחזקים את מערכת החיסון הם: פעילות גופנית, תזונה ים תיכונית ושינה!


סיפור 2️⃣: “שינה לבריאות”.
אנחנו מכירים את הביטויים:
“שינת יופי”, “תישן על זה”, “ישנתי כמו תינוק”, “קמתי כמו חדש”, “הוא עובד כמו חמור”, “הוא לא עצם עין בלילה מרוב עבודה ( או מרוב דאגה)”.


מי שמכיר את “אסון צאלים” של סיירת מטכ”ל ואת הסיבות לתאונות רבות אחרות בצבא ובאזרחות יודע שחוסר שינה היא אחת הסיבות המרכזיות!


לאחרונה הוחלט שבקרוב טירונים בצה”ל יזכו לשבע שעות שינה!
שיפור דראמטי לעומת מה שהיה פעם רק דבר אחד – מה עם המפקדים? הם האחראים על חיי הטירונים! למה הם ממשיכים לישון 4 שעות בלילה?


הרמב”ם המליץ על שמונה שעות שינה בלילה וכיוון את היקיצה לזמן זריחת השמש, לדעתו השינה תורמת לשיפור תהליך חילוף החומרים ולזירוזו. השינה משקמת את מערכת העצבים הסימפתטית ומשפרת את התמודדות הגוף נגד גורמי מחלות.


הכל מוכח היום מדעית! שינה טובה היא קריטית מבחינה גופנית ונפשית!


רק לאחרונה הוחלט בצבא שטירונים יזכו לשבע שעות שינה! שיפור דראמטי לעומת מה שהיה פעם רק דבר אחד – מה עם המפקדים? הם האחראים על חיי הטירונים! למה הם ממשיכים לישון 4 שעות (ופחות) בלילה?


סיפור 3️⃣: הוראות היצרן להצלחה.
שלשום עשיתי ליהלומים שלי באימון תרגיל מתיש בן שתי דקות. אחריו הסברתי להם שבכדי להצליח בחיים אנחנו זקוקים לשני דברים: ראש ולב. ראש בכדי לפעול לפי שיטה ולתכנן ולב בכדי להוציא לפועל את השיטה והתיכנון בעזרת השקעה ומוטיבציה. ואז נתתי להם שוב לבצע את התרגיל המתיש, השיפור היה מדהים! 💪💪💪


ומה איתך? גם לך מגיע להבין את השיטה שלי. ביום ראשון הקרוב ב-21:00 אני מזמין אותך לקורס מיוחד בן 5 שבועות שאני מוציא לפועל ששמו: “סודות ההצלחה”.


✅ הצבת מטרות להצלחה.
✅ איזו פעילות גופנית לבצע? כמה?
✅ עקרונות התזונה הנכונה.
✅ שינה בריאה – איך לשנות את המצב לבריאותי.
✅ להוריד את הלחץ.
✅ איך לרדת במשקל בצורה נכונה.


מי שעדיין לא הצטרף מוזמן/ת לקבוצה הזו:


https://chat.whatsapp.com/LKIsfGzrUGi6sdgRM437CP


מוזמנים לשתף
חג שבועות שמח
ושבת שלום 🌺🌸🌷
אוהב, יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.