להרוג או לטפח את הגוזלים? – שבוע 176

פורסם על ידי: יובל עילם 

סיפור 1️⃣ בלי אוכל בפה.
שלשום התפרסם בפייסבוק פוסט של רועי, בחור מקסים בן 25 שמחפש עבודה. הוא מספר על עצמו: “אובחנתי על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, בכיתה י’ הוצאתי בגרות 5 יחידות בתכנית לנוער מוכשר במתמטיקה (בבר אילן), 5 יחידות פיזיקה מואץ ואנגלית 5 יחידות”. הוא מפרט את תחביביו (בלשון הנוער – חופר מאוד), וגם מציין שסיים בהצלחה תואר ראשון במתמטיקה ושהוא סטודנט לתואר שני במתמטיקה עיונית באוניברסיטת ת”א.


מי ששיתפה את הפוסט היא סיגל, ידידה טובה שלי שהיתה מורה שלו ומנהלת בשנים האחרונות בהצלחה רבה את תיכון הראשונים בהרצליה, שבו אני אישית למדתי כתלמיד. יותר נכון, שבו השתעממתי למוות ולמדתי נושאים שלא תרמו לי כמעט כלום להצלחתי בחיים.


חשבתי לי על רועי היקר ועלינו כעל בעלי חיים בטבע. בסרטי טבע ההורים מלמדים את הגוזלים איך לצוד בעזרת דוגמה אישית ודרך התנסות. בבית הספר של החיים החיות עוסקות בתכלס! אם לא יעסקו בכך הגוזלים ימותו מרעב או שייטרפו על ידי אחרים!


איך זה יכול להיות שברוב בתי הספר זה לא קורה? במקום שרועי ילמד ויקבל גם כלים לחיים, אולי יזום ויפתח עסק עצמאי הוא מבקש טובה…


מתי בתי הספר ישתנו??? הגישה החינוכית שלי היא אחרת! לא לרחם אלא לדאוג ולגדל את הגוזלים כך שיידעו להצמיח כנפיים, יידעו לעוף לבדם וגם לצוד ולשמור על עצמם ללא תמיכת הוריהם. את זה חייבים ללמד לאורך 12 שנים!!!


אני אדגים בעזרת שני סיפורים.


סיפור 2️⃣ “מבחני בגרות”.
אני מביט על מה שקורה באירגונים שונים, במפעלים ובמערכת החינוך שבה אף אחד לא סומך על השני.


בחינוך ראשי המערכת לא סומכים על המנהלים ולא סומכים על המורים – עובדה שבמבחני בגרות יש משגיחים חיצוניים בכיתות, אף אחד לא סומך על התלמידים שלא יעתיקו. ככה גדלים כולם! ובסוף מדברים על בגרות… וגם נבחנים על חומר שאינו רלוונטי להישרדות בחיים (עם כל הכבוד להצהרת כורש, שי עגנון ופיתגורס ויש כבוד).


לפני שבועיים אמר לי בוגר שלי, קצין בכיר בצבא שהוא ביקר באחת היחידות המובחרות בצבא ואמר להם: “אני מחפש אנשים שאוכל לסמוך עליהם”.


התפקיד שלי כאיש חינוך וכהורה הוא לגדל אנשים כאלה! גם לצבא וגם לחיים!


אז מה אני עושה בעבודתי? הנה דוגמאות:
בתום האימון ביום ראשון אמרתי ליהלומים שלי (החניכים שלי) שביום רביעי מחכה להם מבחן בגרות. “אתם תגיעו לחוף בשעה 17:00 ותבצעו לבד חימום ואימון כוח. בשעה 17:45 אתם תעמדו בצורת ח מוכנים לתדרוך שלי לפני מסע 10 ק”מ מפרך. אני סומך עליכם”.


בשעה 17:00 אני שתיתי לי בביתי קפה שחור כמו שאני אוהב ואז בשעה 17:30 הגעתי לחוף סידנא עלי לצפות במחזה מרהיב: 100 בני נוער עסוקים במרץ באימון שלהם. היה מדהים לראות.


ואגב, ביום ראשון עשיתי להם בוחן כושר, אתם יודעים מי בחן אותם? הם עצמם! למה? אני סומך עליהם!


סיפור 3️⃣ “סיפור האבטיח”.
אתמול התרגשתי מאוד. הנה הסיפור: אתמול בבוקר קניתי אבטיח. בצהריים הלכתי לנוח (עייפות מהמסע ערב קודם) והנחיתי את ילדיי המקסימים גדעון, נגה ויואב (גילאי 5, 7, 9) שבזמן שאני נח הם יעשו הפסקת מסכים לטובת משהו אחר.


הם החליטו לעשות מיץ אבטיחים! הם אלתרו (וגם הפכו את המטבח…), קמתי ואז נגה הציעה למכור אותו ולהרוויח כסף! כאן צצו שאלות כמו:


מה בדיוק למכור?
איפה?
איך לתמחר?
איך להציג?
איך לשווק?
מקרים ותגובות.
אני קורה לזה שיעור בשם: להיות שפי”ץ!
(שיווק, פרסום ויחסי ציבור).


התשובות:


מה בדיוק למכור? יותר ממוצר אחד שיהיה גיוון ולכן הם גם עשו לימונדה.
איפה? במקום מרכזי שבו יש תנועת אנשים – הגינה ליד הבית!
איך לתמחר? 1 ש”ח זה מעט מדי, 5 ש”ח גבוה מדי. החלטנו על 2 ש”ח.
איך להציג? צריך למשוך את הקהל- שולחן לבן חמוד וקטן, מפה לבנה, המוצרים יחד עם כוסות ו…כרזה קטנה שהדפסנו ועליה היה כתוב: “מיץ טבעי, טעים וקר ב-2 ש”ח לכל שכן יקר”.
איך לשווק? הילדים ירדו וארגנו הכל ואני? קודם כל קפה שחור 😀 ואז אחרי כמה דקות ירדתי לבדוק מה קורה.
בדיוק יואב עלה לדירה ואמר: “אף אחד לא קונה”. ה”אריה הבוגר” אמר לצאצאו “בוא נראה מה קורה בשטח”.


ובכן, הם עמדו ליד השולחן וחיכו. ואז אמרתי להם: “תזמו! תלכו להורים לילדים קטנים ותציעו להם מיץ טבעי וקר”, וכך כל התמונה השתנתה! החלו לזרום הכנסות!


6.. מקרים ותגובות. נתתי להם 10 מטבעות של שקל לעודף מ-5 ש”ח אבל לא חשבנו על כך שחלק מההורים יורדים לגינה ללא ארנק! מה עושים? יש פתרון – “תציעו להם לשלם בביט” אמרתי להם וכך גם הילדים נחשפו לשיטת גביה חדשה ואני קיבלתי לטלפון כמה תשלומים של 2 ש”ח על לימונדה 😀


בחצי שעה עבודה הם הכניסו 28 ש”ח!


אח”כ דיברתי איתם על הוצאות (אבטיח, כוסות ועוד) וסיכמנו את האירוע המוצלח!


התפקיד שלנו כמנהלים, כאנשי חינוך וכהורים לדאוג ליצור סביבה מצמיחה שבה העובדים או ה”גוזלים” שלנו יקבלו ביטחון עצמי וכלים מתאימים לצוד ולהתקיים בג’ונגל! זו אחת המשימות שלי!

פינק פלויד – Another brick in the wall:
https://youtu.be/GG1fgCHvDNQ 

מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.