למה גברים מתים מוקדם? – שבוע 130

פורסם על ידי: יובל עילם 

אז למה אנחנו הגברים חיים בממוצע 4 שנים פחות מנשים? עושה רושם שהן גם מתפקדות טוב יותר בגיל מבוגר. השאלה למה? אולי אחת מהסיבות היא החשש מבדיקות?


שם הטור שלי הוא “שישי לנפש” אבל “נפש בריאה בגוף בריא” ואני מקדיש את הטור לשמירה על הגוף שלנו עם דגש לגברים.


בהכללה אנחנו הגברים נלחמים! בצבא, בכבישים ובכל הזדמנות מחפשים הזדמנות לבטא את הטסטוסטרון שלנו. השילוב שלו ושל האגו מסוכן.
אני עדיין שומע ומגברים בלבד את המשפט המטומטם: “אני? לא ראיתי רופא כבר שנים!” מעניין אם כך הם מדברים על ה”פח הנע” שלהם שנקרא רכב…


ובשאר אלי
✅ אני מעדיף לראות רופאים כשהם מחייכים אליי ואומרים שהכל תקין מאשר…
✅ יש לי משפחה ויש לי רצון לחיות לכן אני מגלה אחריות כלפי גופי.


אני מכיר גברים שעשו ועושים דברים מפחידים ומסוכנים בצבא אבל להיבדק? שם הפחד משתק במקום שהשכל, הבגרות והאחריות יובילו.


🌻סיפור 1⃣ העור. כמעט מדי יום נפטר בישראל אדם בשל סרטן העור! הרוב ניתן למניעה בעזרת איבחון מוקדם. לפני כשבועיים הלכתי (כמו שאני עושה מזה 23 שנה) לרופאת העור הנפלאה ד”ר לזרוב. היא בודקת אותי מכף רגל ועד ראש כולל פנים, השפתיים, מאחורי האוזניים, כל שקע וכפל. הכל בסדר.


היא עוסקת ברפואה מניעתית ועדכנה אותי בממצאי מחקר מדהים שעשתה על הקשר גוף-נפש בכל הנוגע למלנומה (סרטן העור). עוד ועוד מחקרים שמראים את מה שכבר ידוע: “גוף בריא בנפש בריאה” (בכוונה הפכתי את הסדר 😀).


🌻 סיפור 2⃣ הדם. לפני שבוע ביקרתי אצל רופאת המשפחה שלי. הכל בסדר. דיברנו והחלטנו מה עושים בכדי שימשיך להיות בסדר. ביקשתי שתארגן לי בדיקת דם מקיפה שנתית כולל בדיקת ויטמין D ו-B-12 כולל PSA ומי שלא יודע מה זה? – גגלו בבקשה!


היא אמרה לי: “כל הכבוד שאתה מקפיד!”
אני לא רואה בזה כבוד ולא ממש אוהב בדיקות אבל אני יודע גם כאיש מקצוע כמה הן חשובות!


🌻 סיפור 3⃣. המעיים. לא מזמן קראתי סיפור על אדם שעסק ברפואה ובעיקר בבדיקות קולונוסקופיה (בדיקת מונעת לסרטן המעי) אלא שהוא עצמו נמנע מלבצע אותה משום שהאמין שהוא לא צריך למרות שידע שהוא צריך.


ואז החל לסבול מכאבי בטן שלא חדלו והתברר שחלה ושילם בחייו בשל הזנחתו.




ביום שני עברתי אצל פרופ’ אליקים בדיקת קולונוסקופיה. למה? משום שהדרך הכי פשוטה למנוע את סרטן המעי הגס היא בבדיקה הזו שהיא חובה מעל גיל 50 או מוקדם יותר אצל כאלה עם היסטוריה משפחתית של סרטן או מחלות מעי כרוניות. מדהים אותי שרבים חוששים מהבדיקה הזו יותר מהסרטן. סה”כ יום וחצי של שינוי קל בתזונה, דקירה ביד לטישטוש וגמרנו!


“המזלזל בגופו הופך לקורבנו” (מילן קונדרה)


מסכימים איתי? קדימה לפעול!


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.