“לתת מבלי לרצות לקחת” – לזכרו של ניר פורז – שבוע 38

פורסם על ידי: יובל עילם 


השבוע, ביום שלישי הייתי באזכרה לזכרו של ניר פורז ז”ל. ניר היה חבר נפש שלי. הוא נפל כששימש כמפקד צוות בסיירת מטכ”ל בניסיון החילוץ של נחשון וקסמן ז”ל.


על רעות, נתינה, אהבת הזולת, קדושת החיים והנכונות להקריב את חייך למען האחר.
יש משהו מקסים באחדות ובנתינה שמאפיינים אותנו במצבי חירום אך מה קורה בשגרה?


10.10.94 ניר ואני נפגשים במסעדה בהרצליה. מדברים על דברים אישיים, על הדרבי הקרוב של מכבי והפועל בכדורגל ואחרי שעתיים אני פותח בנושא חדש, תיאורטי לחלוטין שעד היום איני מוצא לו הסבר.


“תחשוב (אני אומר לניר) איזה אומץ נדרש בכדי להיכנס לבית שבו נמצא בן ערובה בידי מחבלים. אתה לא יודע איפה הם נמצאים. הם יודעים שתיכנס מהדלת או מהחלון”.


זו בדיוק הסצנה שחיכתה לניר ביום שישי, ארבעה ימים מאוחר יותר!!! ב-14.10.1994 פרצו לוחמי סיירת מטכ”ל במטרה לשחרר את נחשון וקסמן, לוחם צה”ל שנחטף.


ניר הביט בעיניי ואמר לי: “אנחנו (סיירת מטכ”ל) צריכים לעשות את זה”. התווכחתי איתו אך לשווא, הוא האמין באופן מלא ביחידה.


אני, שהכרתי את ניר למעלה משש שנים, לא הופתעתי. ניר היה גבר שמצויינות ואיכות הם שמות נרדפים לשמו אך בה בעת עם אכפתיות ונכונות לעשות הכל למען האחר.


באזכרה שוחחתי עם ליאור לוטן, אחד הלוחמים הנועזים של היחידה שגם נטל חלק בפעולה, ונפצע. ליאור סיפר לי על הרגעים האחרונים טרם הקרב. על ניר בפוקוס מלא וממוקד מטרה אחרי שעשה טלפון הביתה לאמא – טלפון פרידה (הם ידעו שקיים סיכוי שלא יחזרו בחיים).


ב-2.10.94 ביקשתי מניר לברך את “הצעירים” מהמחזור החדש וזו היתה ההקלטה האחרונה שלו. ניר הגיע לביתי והקלטנו. אני מזמין אותך לצפות בה:

ניר היה אדם נדיר, שילוב מקסים של ניגודים ואוהב אדם. חייליו קראו לו “אבא ניר”. למה אני כותב עליו?1. חשוב לי שרבים יכירו את ניר ולכן גם הקמתי בפייסבוק דף לזכרו. אתם מוזמנים לגלוש אליו:

קישור2. ניר אהב את החיים אך חי אותם עם משמעות כשחלק נכבד מחייו הם נתינה. השיר האהוב עליו היה של נתן זך: “כולנו זקוקים לחסד”.

כולנו זקוקים לחסד
נורית גלרון
מילים: נתן זך
לחן: אילן וירצברג
כולנו זקוקים לחסד,
כולנו זקוקים למגע.
לרכוש חום לא בכסף,
לרכוש מתוך מגע.
לתת בלי לרצות לקחת
ולא מתוך הרגל.
כמו שמש שזורחת,
כמו צל אשר נופל.
בואי ואראה לך מקום
שבו עוד אפשר לנשום.
כולנו רוצים לתת
רק מעטים יודעים איך.
צריך ללמוד כעת
שהאושר לא מחייך,
שמה שניתן אי פעם
לא ילקח לעולם.
שיש לכל זה טעם,
גם כשהטעם תם…
בואי ואראה לך מקום
שבו עוד מאיר אור יום.
כולנו רוצים לאהוב,
כולנו רוצים לשמוח.
כדי שיהיה לנו טוב,
שיהיה לנו כח.
כמו שמש שזורחת…



3. ניר היה איש ערכי “מענטש” במלוא מובן המילה. מן הראוי שנחנך עליו. איש שנתן את חייו בניסיון להציל את האחר. “כי רעות שכזו לא תיתן את ליבנו לשכוח” (חיים גורי).אחרי שחזרנו לשגרה מהחגים בואו נזכור את אלה שעשו, נתנו והקריבו את היקר מכל ולא נחכה לשם כך ליום הזיכרון, בואו נפעל תוך משמעות אמיתית לחיינו הקצרים ומתוך רעות. בנהיגה, בסבלנות לאחר, באכפתיות – ניר היה כזה.ניר היה נותן את החיוך שלו ואומר: “תהנו מהחיים, תבלו אך אל תשכחו את האחר”. 





מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם

הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.