מהכדורגל לחיים שלנו - שבוע 268

פורסם: על ידי: יובל עילם 

הטור המצולם:

כדורגל? מה יובל רוצה מאיתנו? אני אדלג… רגע רגע תישארו, הכדורגל הוא רק משל לחיים.
סיפור 1️⃣: הפועל תל אביב, הקשבה ולחץ. בקיץ 1994 הצטרפתי כמאמן כושר לצוות המקצועי של קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב בכדורגל.
באימוני ההכנה לאותה עונה התחברתי לשחקנים הנהדרים.כ שאתה נכנס לתפקיד כזה עם שחקנים שבעיקר אוהבים את הכדור, ולא אוהבים ריצות ועבודת כוח אתה יכול לבחור:
או שאתה קשוח וראש בקיר או שאתה גם וגם – גם דורש וגם פתוח וקשוב.
באחד האימונים הם נדרשו לבצע אימון אינטרוולים (מקטעי ריצה) שכלל שש הקפות של המגרש (300 מטר) בזמן מאתגר של 60 שניות. אחרי כל הקפה התאוששות של שתי דקות ושוב לדרך.
אחרי שתי הקפות אמר לי דוד אמסלם, אחד מכוכבי הקבוצה ובעל הכושר הגבוה ביותר: “יובל זה יותר מדי קשה”.
הקשבתי וגם ראיתי שהם משקיעים את כל כולם. אני מגיע מהעולם של היחידות המובחרות ושם לא מוותרים אבל… כאן זה עולם אחר!
החלטתי להעלות את הרף בארבע שניות ולהקל עליהם מעט, זה עשה את ההבדל.
הסיפור הקטן הזה ממחיש את הדילמה ואיך ניגשתי לעניין. התוצאה הייתה שהשחקנים קיבלו אותי בהרבה אהבה.
בכדורגל, ובפרט בקבוצות הגדולות, יש לחץ עצום להצליח. אני זוכר איך משה סיני שהיה המנהל היה מסתובב לפני משחק בלחץ אדיר, כל משחק הוא קריטי.
לחץ, בניגוד למה שרבים חושבים הוא דבר חיובי. הוא מדרבן, מעורר לפעולה ומסייע לתוצאות. השאלה היא איזה לחץ, מה הרמה שלו ובעיקר – מה התגובה שלנו אליו.
סיפור 2️⃣: לחץ ורגשות. הכדורגל הוא סוג של עסק, אבל הוא שונה בכמה דברים. והנה חלקם:
א. בניגוד לחברות רגילות במשק, שנמדדות כל רבעון ובתום שנה, בכדורגל אתה נמדד כל ארבעה ימים!!!בתקופה שלי כל המשחקים היו בשבת, והיום זה טירוף! תחשבו על מנהל שיש לו מבחן חשוב כל ארבעה ימים שיקבע אם ימשיך לנהל!אפשר ללמוד מהם על התמודדות עם לחץ.
ב. מבחן התוצאה אינו המבחן היחיד משום ש”בעלי המניות”, כלומר הקהל, לא מסתפק בצבירת נקודות, הוא דורש שיהיה לו כיף, הוא רוצה ליהנות מהמשחק.
ג. תקשורת – תחשבו על מנהל עסק שכל הזמן אנשי תקשורת רבים עטים עליו. כל מילה שיוצאת מפיהם חייבת להיות שקולה.
רוני לוי, מאמנה לשעבר של הפועל באר שבע פוטר לאחר שהקבוצה צברה הרבה נקודות והייתה שנייה בליגה, בגלל שהקבוצה שיחקה משעמם וללא תשוקה. ההידרדרות של רוני לוי החלה בגלל שנתפס אומר בכעס בתום משחק ליגה לעבר הקהל הבאר שבעי שכעס עליו: “איזה אפסים!”. אתה לא מתעסק עם הקהל!! היום כולם מדברים עם יד על הפה בכדי שאף אחד לא יקרא את דבריהם.
סיפור 3️⃣: בני לם ואליניב ברדה. בספורט ההישגי ובעיקר בכדורגל ובכדורסל, כמות המאמנים שמפוטרת היא יוצאת דופן. כמעט לכל קבוצה יש מאמן נוכחי ועוד אחד לפחות שפוטר ומקבל שכר לכל העונה.
שני מאמנים שנכנסו לתפקיד, למרות שבכלל לא רצו בכך, הם בני לם במכבי נתניה ואליניב ברדה בהפועל באר שבע.
בני לם, כדורגלן עבר בולט במכבי נתניה, שימש לאורך עשרים שנה כמאמן נוער! הוא העדיף לעבוד בשקט עם הנוער, אבל הבעלים של מכבי נתניה אייל סגל שיכנע אותו להיכנס במקום המאמן הההולנדי ריימונד אטפלד שפוטר.
בני לם מייצג קו חדש ומייד עם כניסתו לתפקיד הכניס הגדיר מטרה מוזרה: להחזיר את הקהל הרב של מכבי נתניה חזרה ליציעים, על ידי החזרת כדורגל מהנה וכיפי.
לם דוגל באווירה אחרת בקבוצה: הוא אכפתי, הוא חם, הוא דואג לשחקנים והוא מאמין בהם.הוא קיצר בחצי את זמן האימונים, משלוש שעות לשעה וחצי. שחקנים שאיבדו את הביטחון העצמי שלהם חזרו להפציץ!
והתוצאה: הקבוצה מנצחת, כובשת הרבה שערים, הקהל חזר ליציעים ונתניה הפכה להיות קבוצה נאהדת על ידי כמעט כל אוהדי הכדורגל היפה.
אליניב ברדה, כדורגלן עבר מפואר, שימש עד לאחרונה כמנהל מקצועי בהפועל באר שבע וכלל לא תיכנן להפוך למאמן למרות שרכש הסמכה בתחום.
אלא שהפועל באר שבע, למרות תקציב גבוה והשחקנים המעולים, שיחקה כדורגל משעמם ולאחרונה גם איבדה הרבה נקודות. כמעט כל העיתונאים העבירו ביקורת ובעלי הקבוצה אלונה ברקת קיבלה החלטה ופיטרה את רוני לוי.
התוצאה: הקהל שמח, לשחקנים חזרה התשוקה והקבוצה חזרה לנצח ולהאבק על האליפות.
אה ועוד דבר – רבים מהעיתונאים שביקרו את רוני לוי החלו לבקר את ההחלטה לפטר אותו…אם פעם הכל היה רגוע היום העולם בקצבים אחרים, תקשורת 24/7, לחץ שלא היה ודרישות אחרות. אנחנו חייבים להשתנות!
אם עד לא מזמן היה מספיק בעבודה להביא תוצאות בלבד, היום עובדים רבים רוצים שיהיה להם כיף לקום בבוקר (ואם מדובר באוהדי כדורגל אז כיף אחה”צ או בערב).
שלשום קיבלתי בתיבת הדואר פלאייר שבו מציע מומחה לשחמט ללמד ילדים. נשמע מעניין אבל אז הפכתי את הפלאייר וראיתי את תמונת המורה הקשוח והמפחיד. אני רוצה לילד שלי אדם חם, מחייך ואמפטי. ואתם לא?
מנהלים/מאמנים/מפקדים/הורים של פעם שהיו קשוחים, סגורים וחסרי אמפטיה חייבים להכיר שהיום יש רגישות רבה ומה שעבד פעם, עובד היום אחרת.
בני לם ואליניב ברדה מבינים את זה ומצליחים (לפחות נכון ל-18/03/2022…).


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.