מעבדות לחירות - על שלושה יהודים גדולים - שבוע 271

פורסם: אפריל 8, 2022  |  על ידי: יובל עילם

בצאת ישראל ממצרים יצאנו מעבדות לחירות אבל זמנית. מאז אנחנו בנדנדה, ובעצם מ-1948 אנחנו יציבים והרבה בזכות שלושה אנשים.
במציאות של 2022 שלושתם היו עוקבים זה אחר זה באינסטגרם או בטוויטר. למעשה סביר שיוסף ושדוד שהיו בהפרש שש שנים לטובת יוסף, היו עוקבים אחרי בנימין.אז דוד היה בן 8, יוסף היה בן 14 ושניהם הביטו בהערצה על בנימין הגדול מהם, שהיה בן 34.
סיפור 1️⃣: קצין בכיר, ימני, אנטישמי וישר!
הקצין הצרפתי ז’ורז’ פיקאר מתמנה לראש מחלקת המודיעין של הצבא בשנת 1895, הוא מגלה שהשתמשו בראיות שיקריות ומפוברקות להרשעת אלפרד דרייפוס, אחד היהודים הבודדים במטה הכללי של הצבא הצרפתי, בהעברת סודות צבאיים לאימפריה הגרמנית.
פיקאר נשמע למצפונו ועל אף היותו שונא יהודים, הוא לא יכול להבליג, ומסכן את הקריירה שלו במחלוקת עם בכירים בצבא הצרפתי שניסו להסתיר את פברוק הראיות במשפט דרייפוס.
פיקאר נאבק במשך עשור כדי לחשוף את האמת ולהביא לשחרורו של דרייפוס מהכלא באי השדים, משום שהורשע בטעות מכוונת ונוראה.
סיפור 2️⃣: תלישת דרגות.
הוא היה עיתונאי בן 34 ונציג של עיתונו, שנשלח של עיתונו בפריז. הוא הגיע לצפות במחזה המרשים.
דמיינו את המחזה (או פשוט צפו בסרט הנפלא “קצין ומרגל”) שאותו עיתונאי ראה: 5,000 חיילים צרפתים עומדים במסדר מיוחד בצורת האות ח’.אל המסדר פוסעים ארבעה חיילים יחד עם הנדון להשפלה ולביזוי, אלפרד דרייפוס.
אלפרד דרייפוס, קפטן ארטילריה יהודי בצבא צרפת, הואשם בריגול עבור הקיסרות הגרמנית. דרייפוס היה היהודי היחיד במטה הכללי הצרפתי, כך שהחשדות נגדו היו בחלקן בשל אנטישמיות פשוטה. על סמך ראיות קלושות, דרייפוס הורשע.
המפקד הבכיר מקריא את ההחלטה לבזות את דרייפוס, לשלול ממנו את דרגותיו ולשלוח אותו לכלא ל”אי השדים” לכל חייו, שמבודד ומנותק.
העיתונאי הוא בנימין זאב הרצל, ופרשת דרייפוס מזעזעת אותו וממריצה אותו לפעול.
אמנם, רק ב-1899 ציין הרצל לראשונה ביומנו כי משפט דרייפוס עשה אותו לציוני, אך כבר ב-1897 כשיזם את קונגרס באזל, הוא בנה את אבן הפינה שתוביל 50 שנה אחר כן את דוד גרין, הילד שהפך להיות דוד בן גוריון, להכריז על הקמת מדינת ישראל!
סיפור 3️⃣: אלפרד ויוסף.
בסוף המאה ה-19 ברוסיה עוקבים יהודים רבים בדאגה אחרי פרשת דרייפוס.
במשפחה אחת האב וולף ומשפחתו מזועזעים מהרדיפה.ב-1899 נולד בנו הצעיר והוא קורא לו “אלפרד”, על שם אלפרד דרייפוס. שם משפחתו טרומפלדור…
כשאחיו הגדול יוסף היה בן 19, אלפרד נולד (ב-1899).הוא עלה לארץ ישראל ב-1936, התגורר בחיפה ובתל אביב ונפטר ב-1975, שנתיים אחרי מותו של דוד בן גוריון.
למרות דעותיו הימניות, אלפרד נקבר בקיבוץ תל יוסף, הקרוי על שם אחיו המהולל.
מי שקורא על יוסף טרומפלדור רואה שמשימת חייו היא בעצם הוצאת העם היהודי מעבדות מחשבתית ופיזית לחירות.
רק לחשוב לאן היה מגיע יוסף, אילולא נגדעו חייו בגיל 39, ולאן היה מגיע הרצל, אילולא נפטר בגיל 44…שלושה יהודים גדולים, דרך הסיפור של אלפרד דרייפוס, שעזרו לנו לצאת מעבדות לחירות ולהגיע למצב יציב בהרבה מן העבר:
האחד, הרצל – יזם ודחף.
השני, טרומפלדור – הוכיח שהיהודי גם יודע להילחם.
השלישי, בן גוריון – החליט והקים את המדינה.‐——————–חירות היא לא רק בהיבט של עם.לרבים מאיתנו יש את ה”עבדות” שלנו, מי שנמצא במקום עבודה, בזוגיות או בכל מצב אחר שלא טוב לו בו.
אני מאחל לכולנו שנדע להפנים וליישם את ערך החירות ולא רק בדברים הגדולים, אפילו ההיצמדות לטלפון הפכה להיות סוג של עבדות.
חג חירות שמח 🌺
שבת שלום 🌸🌷
יובל עילם

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.