מעוניינים בבו”ה? - שבוע 269

פורסם: מרץ 25, 2022  |  על ידי: יובל עילם 

הטור המצולם:

ביום שני קיבלתי מאביב (תודה לך 🙏), אחד היהלומים הבוגרים שלי, טקסט שכתבה סיון רהב-מאיר ובו מסרים מההספדים מהלוויה של הרב קנייבסקי ז”ל. לקחתי חלק מדבריה ופיתחתי אותם לטור הנוכחי.
סיפור 1️⃣: מכל מלמדיי השכלתי ומתלמידי אף יותר. כשאני מקבל חומרים מעניינים מאנשים דתיים, מזרמים שונים ביהדות, מדתות אחרות או מזרמים אחרים – אני מקשיב. לעיתים לוקח, לעיתים לא.
אני שומע מדי פעם אנשים שפוסלים רעיונות חכמים על כך שהם באים מקול אנשים שאינם דומים להם או שאינם מקובלים עליהם לגמרי, ולדעתי הם מפספסים ובגדול!
בתהילים פרק קיט, פסוק צט מופיעה הצהרתו של דוד המלך: “מכל מלמדי השכלתי”, שלימים התנתקה ממקורה התנ”כי ונהפכה ליחידה העומדת בזכות עצמה.
הפרשנים הראשונים ראו בפסוק קביעה המדגישה את חלקם המבורך של המורים בהשכלתו של דוד.הדעה שאפשר ללמוד מכל אחד – ולאו דווקא ממורה דגול, נסמכת על המובא במסכת אבות (פרק ד, משנה א): “בן זומא אומר: איזהו חכם? הלומד מכל אדם, שנאמר מכל מלמדי השכלתי”.
חוכמה בעיניי היא ללמוד מכל אחד ומכל אחת! כן, גם מיריבים, מפושעים ומאויבים – מכולם!
סיפור 2️⃣: על זקנה ותיקון עצמי. שימו לב למנהיגי החרדים והדתיים, הם כולם מבוגרים ולעיתים אף מאוד.הם מבינים שזקני השבט זה אומר הרבה ניסיון, ידע ולמידה מטעויות.
ובעולם החילוני? לרוב נהפוך הוא וזו טעות לדעתי.
הרב קנייבסקי נפטר בגיל 94 ומי שהספיד אותו, הרב גרשון אדלשטיין בן ה-98, חזר על שתי מילים שאפיינו את המנוח, ושצריך ללמוד ממנו: “ביקורת עצמית”. התביעה לשיפור ולתיקון היא בלתי פוסקת.
כל הזמן לחשוב איך להתנהג טוב יותר לזולת, איך ללמוד טוב יותר, איך להיות בעל, אבא, שכן וחבר טוב יותר.
לדבריו, כדי לא לשקוע לשגרה וכדי לפתח ביקורת עצמית, המטרה בחיים היא לא לזרום, אלא לצמוח.לא להעביר את הזמן, אלא להתחדש ולהתרענן כל הזמן. זו עבורו, הדרך האמיתית להיות מאושר.
סיפור 3️⃣: ממד הזמן.הרב יצחק זילברשטיין הזכיר שהרב קנייבסקי לא נולד גאון, הוא פשוט חזר על מה שלמד שוב ושוב, מגיל צעיר.
הילד חיים קנייבסקי השקיע, עמל והתאמץ, וכך הפך ל”ר’ חיים קנייבסקי”, לאיש שככל הנראה ידע את התורה טוב יותר מכולנו בדור הזה.אתה לא נולד הרב קנייבסקי – אתה נהיה כזה, וזה נכון בכל תחום.
הדרך המרכזית להצטיינות כזו היא ניצול זמן. הרב זילברשטיין הסביר כיצד כאשר אלפי אנשים החלו להגיע אליו להתברך בכל שבוע, הרב קנייבסקי החל לומר לכל אחד מהם בקיצור “בו”ה”, ראשי תיבות של ברכה והצלחה. וכך הברכה עצמה לימדה עוד מסר – על חשיבותה של כל שנייה בעיניו.
ואנחנו? כשאני מתבונן על העולם החילוני אני רואה לא פעם שפע של זמן שמבוזבז לריק.עלינו ללמד את הנוער שלנו לנהל את הזמן שלהם!
בסדנאות מנהיגות מול הנוער אני שואל:
האם אתם מנהלים את הזמן שלכם? האם אתם מנהלים אותו כמו שצריך? האם הזמן שאתם משקיעים משקף את סדרי העדיפויות שלכם? התשובות לרוב מפתיעות! אגב, זה תקף גם לגבי מבוגרים.
בימינו מדברים רבות על ניצול חכם ומתקדם של משאבי הטבע. ומה עם משאבי האדם? המשאב הכי יקר שלנו הוא זמן!מבט מקרוב על כמה מהמסגרות מגלה בזבוז משווע!
כשלמדתי לתואר השני בחינוך ומאז, נדהמתי לגלות מחקרים שמגלים שזמן למידה ממוצע בשיעור בן 45 דקות הוא 13 דקות! כלומר, יום למידה בן שש שעות – 360 דקות הוא בפועל 78 דקות. 22% אחוז! פרופ’ נמט גילה במחקרו שהזמן בו ילדים עם דופק גבוה בשיעורי חינוך גופני נע בין 4-7 דקות!
מהבוגרים שלי בצבא אני שומע על מקומות לא מעטים שבהם יש ישיבות אינסופיות ובשעות שבהן אף אחד לא קולט כלום!מפקדים בטירונות שמספרים לי על הספקים נמוכים מאוד בטירונות ובשלבים אחרים.
מקומות עבודה? במקרים רבים הם בהשראת הצבא.אני רואה איך מתנהלים מנהלים בכירים שלמדו MBA (תואר שני במנהל עסקים) וזה מדהים.
אנחנו הישראלים אלופים בזמן עבודה אבל ממוצעים בתכלס שזה ההספק. עדיף לעבוד מצאת החמה ועד צאת הנשמה ולא לנוח בצהריים ולחדש את האנרגיות בהספק גבוה משום שלנוח “לא נראה טוב”.
תכלס רובנו מבזבזים את המשאב היקר לנו מכל, אז קדימה ללמוד מ”בו”ה” של הרב קנייבסקי ז”ל. פגישות? רק אם חייבים. שיחות? רק אם חייבים. הזמן משאב יקר ערך! תשאלו אנשים מבוגרים שיעידו כמה החיים קצרים עד מאוד!
תחתכו! שימרו על הזמן היקר שלכם להתפתחות עצמית, למשפחה שלכם, לנתינה ולדברים הכי חשובים והכי משמעותיים בעיניכם.


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.