על הקשבה בין אדם לבין עצמו, לבין חברו ולבין החברה בה הוא חי – שבוע 12

פורסם על ידי: יובל עילם 

“אנחנו מאבדים את אחת היכולות הבסיסיות והחשובות ביותר של בני אדם – להיות קשובים” (פרופ’ יובל נח הררי, ידיעות אחרונות 16.4.17).


רופא/ה? ילד? הורה? הדברים מיועדים לכל אחד ואחת, לכל תחום בחיים!
1) הקשבה פנימית ואומץ ללכת אחר הלב – חניך שלי בשם גדי (שם בדוי) התקבל לפני חודש לסיירת מטכ”ל (גיבוש מטכל ממיין גם לשלדג ו-669). הישג אדיר שרק מעטים זוכים לו! אך חלומו היה להגיע ל-669.לא אומרים לא לסיירת מטכ”ל שלה זכות בחירה ראשונה בגיבוש. אף אחד ב-669 לא הבטיח לו שאם יוותר על מטכל יזומן למיוני המים. גדי היה במצב לא פשוט משום שאם יוותר על מטכל ולא יקבל זימון ל-669 או לא יעבור את המיון הנוסף הוא יישאר קרח מכאן ומכאן. היה לו קשה ושוחחנו ארוכות (הזמן היה קצר וזה היה סופש שחייב קבלת החלטות ופעולה!). ביקשתי ממנו שינסה פילוסופית לחשוב מה הקו שינחה אותו בחייו? כבוד ורושם או הקשבה ללב וניסיון להגשים חלומות? הרגשתי את הדילמה והקושי מחד גיסא ואת הנחישות והנכונות להעז מאידך גיסא. גדי החליט ללכת עם החלום. בעידודי הוא פעל והצליח לקבל את הזימון ליום בריכה. והסוף?…הוא עבר בהצלחה ל-669 ומחכה לגיוס! כעת נאחל לו שבעוד שנתיים גם יסיים מסלול.

2) הקשבה לאחר – “אמא שמעתי אותך”, אמרתי לאימי לאורך שנים (ועדיין אומר), אבל האמת היא שאמא ביקשה שאקשיב ולא רק עם האוזניים אלא עם כל הגוף! וכך גם בת הזוג וכך גם בעבודה! לחלק מאיתנו הבנים יש נטיה (שנאשים את הטסטסטורון?…:) לתמצת ולפעול. כשאני מראיין מדריך מועמד לעבודה אצלי ושואל אותו: “חניך שלך לא עבר גיבוש מה אתה עושה?” 90% מהם עונים: “אני אסביר לו שיש עוד אפשרויות ושיציב מטרות חדשות”.למי שמתקבל אלי לעסוק בחינוך אני מסביר שקודם כל חובה להקשיב, להבין, לתמוך ולחכות עם שלב הפתרונות כמה ימים (היום קוראים לזה להכיל). 

3) החברה שלנו – אתמול הקשבתי לראיון עם ניצולת שואה שסיפרה שהבדידות היא הדבר הקשה מכל לבני גילה.


לרובנו יש שכנים מבוגרים שהדבר שחסר להם מכל הם תשומת לב והקשבה. אז בואו ולא רק לניצולים בערב יום השואה, נקום כעת, ניגש אליהם ונהיה איתם, נתעניין ונקשיב. אני עושה זאת מעת לעת וזה נפלא. לפני כשנה הוצאנו לפועל פרוייקט חדש ומיוחד ליום הזיכרון. כולו התנדבות! שם הפרוייקט הקשבה לתקומה הרעיון הוא הקשבה והוקרה ללוחמים מדור תש”ח ועד היום. ב-30.4 בשעה 21:00 אחרי הטקסים נפגשים בסלונים ברחבי הארץ עם לוחמים בכדי להקשיב לסיפורים האישיים ולהתחבר ליום הזיכרון דרך הלב. הפרוייקט יצא לדרך שנה שעברה והוא מרגש ונוגע. ואם זה היה תלוי בי, הקשבה היתה שלד בלימודי הסיפרות בבתי הספר!


שבת שלום עם הקשבה עצמית, לאחר ולחברה  


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם

הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.