על פרופורציות וחוכמת חיים – שבוע 129

פורסם על ידי: יובל עילם 

שתפו בבקשה הורים, מחנכים וחברים.


סיפור 1⃣ “שמעתם על הבן שלה?! 

1970 אני בן 6. בהרצליה התהלכה שמועה/ידיעה לא קלה שעברה מפה לאוזן שהבן של _ _ _ _ _ הוא הומו! לא באמת ידעתי מה זה אומר, אבל הבנתי שזה משהו רע, רע מאוד ונדיר כמו שלג בהרצליה!


עברו שנים, שנת 1999, בדיוק לפני 20 שנה היה אירוע גדול ומכובד בהיכל התרבות אליו הוזמנתי ובאתי עם בת זוגתי דאז. לפני תחילת האירוע ראתה אותי מישהי מאוד מפורסמת ולחשה לי באוזן משהו שלקח לי זמן להבין: “יובל, אני כל כך שמחה לראות אותך עם בת זוג! החברות שלי ואני דיברנו עליך שאתה נראה טוב ומצליח ואתה ללא בת זוג… “אולי מי יודע מה…”


לקח לי זמן להבין מה הכוונה ואז הבנתי: אם אני ללא בת זוג אז כנראה שאני “חס וחלילה” הומו!


אלא שאז הרשת היחידה שהייתה הייתה בטבעת הסל או בשער. בעצם על מה אני מדבר! גם שם לא הייתה רשת וכשהבקעת גול היה צריך לרוץ הרחק אחרי הכדור שעף לו! 😀


סיפור 2⃣ לרוץ לספר לחבר’ה. 

ב-1970 כשהלהיט הטכנולוגי שלנו היה התוכנית “סמי וסוסו” בטלוויזיה בשחור לבן, העיתונות והרדיו היו המלכים ומקור הכוח. המציאות של היום היא שלפתע ללא כל הכנה, כל אחד מאתנו הוא תחנת שידור עצמאית מבלי שקיבלנו לכך הכשרה וכלים.


הנה עוד שנייה אני מסיים את הטור ושולח אותו בלחיצת כפתור ללמעלה מ-7,000 אנשים כשבדרך כלל היחיד שרואה לפני, מעיר ומאיר הוא אופיר בן ה-18, העורך שלי.


קיבלנו כוח רב לידיים והשאלה היא אם אנחנו מבינים אותו ומגלים אחריות? אני רואה כל הזמן פרסומים ברשתות.


סיפור 3⃣ לשקול מילים. 

היום באחד העיתונים יש ראיון עם דמות בכירה. לפני כשבועיים הוא (הדמות) ישב קרוב אליי בבית קפה ורואיין לעיתון. הוא הוציא הרבה “קיטור” על אחרים. הבנתי לליבו אך שאלתי את עצמי: למה? למה הוא עושה את המעשה הזה? מה ייצא לו מזה חוץ מכך שהוא ישניא עצמו על דמויות בכירות ו”ישרוף את עצמו”. טעות קשה!


חסרים פסיכולוגים? חסרים חברים אמיתיים? ובהמשך לכך גם מי שאין לו עיתונאי שיפרסם את מרירותו יכול “לרוץ לספר לחבר’ה”. פעם היה לוקח זמן ואנרגיה עד שהיית מגיע לחבר’ה ומספר להם. זה היה מצויין! למה? משום שבינתיים היית יכול להירגע, לחשוב אם זה באמת סיפור וגם לחשוב על המשמעויות!


לסיכום:


היום לא צריך לחשוב או לרוץ! פשוט לוחצים שתי לחיצות, send וזהו. אין את מסננת הזמן והאנרגיה ויש לא מעט לשון הרע. בדרך כלל לא בודקים, לא מבררים, לא מתעמקים.


בואו נעריך את השינוי העצום שחל בחברה שלנו, היכולת לקבל את האחר נמצאת במקום הרבה יותר מתקדם ממה שהיה.
2. בואו נזכור שיש לנו כוח רב ואחריות בקצות האצבעות. ננסה לעשות שימוש ראוי, מוסרי ואנושי בתחנת השידור שיש לנו.


“לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ” (ויקרא, פרק י”ט,פסוק ט”ז).

“אָרוּר מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר” (דברים, כ”ז, כ”ד). חז”ל ייחסו לאמירת לשון הרע, שהיא במובן מסוים הכאתו של אדם בסתר. 


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.