על רעב ותיאבון אמיתי ולא רק בחגים… – שבוע 34

פורסם על ידי: יובל עילם 

לפני מספר חודשים נכחתי בהרצאה של פרופ’ יאיר טאומן. דיקן בית ספר אדלסון ליזמות במרכז הבינתחומי בהרצליה.הפרופסור סיפר על מפגש שהתקיים באוניברסיטת סטנפורד ובו נכחו מיטב המוחות בתחום הכלכלה, חלקם זוכי פרס נובל. אחד מהם איתגר את הנוכחים בשאלה: “לו הייתם נדרשים למצוא מילה אחת נרדפת לכלכלה, מה היא הייתה?”החבורה המכובדת העלתה רעיונות שונים עד שאחד מהם הציע מילה אחת שעליה כולם הסכימו:

incentiveובתרגום חופשי: מניע ואני מעדיף את המילה רעב! אדם רעב באמת רוצה לאכול!מכירים את ההורים שדוחקים בילדיהם שילמדו? שיהיו בחוג כזה או אחר? מכירים את הילדים שדוחקים בהוריהם שירזו, שיפסיקו לעשן? שיעשו כך או אחרת?לכולנו יש מטרות שונות אך רובינו לא קמים בבוקר או “אחרי החגים” ופועלים להוציאן לפועל. הסיבה: אין רעב אמיתי! מי שבאמת רעב לזוגיות, להכנסה גבוהה יותר, להצלחה, מי שבאמת רעב – מנסה בכל דרך ולא מרפה!


אחד ממקורות הלימוד וההשראה שלי הם הבוגרים המדהימים שלי. אני בקשר עם רבים מהם. קבלו סיפור על אחד התותחים שבהם: לפני כחמש עשרה שנים סיפר לי יואב, אחד מבוגריי, על רצונו ללמוד רפואה. העניין הוא שהציונים שלו לא הספיקו. מכאן החל מסע ארוך של נחישות לאורך זמן: עוד פסיכומטרי ועוד אחד ועוד אחד, עוד שיפור בגרויות ועוד שיפור. במהלך התקופה התחלתי לקרוא לו ד”ר רוזנטל. יואב אמר לי: “יובל חכה, עוד לא התקבלתי” ואז אמרתי לו: “כשאני רואה את “הרעב” שלך, את הנחישות וההשקעה – זה ברור לי שתהיה רופא”.

יואב, אדם נפלא, הוא כיום רופא מומחה בתחומו! 


לסיכום, החוכמה שלנו היא:

1. לאתר עם עצמנו מה באמת הרעב שלנו? ואז ללכת על זה בחוכמה ונחישות!

2. להבין שאם אין רעב אמיתי, לא יעזרו טיעונים רציונליים! חלק מהבוגרים שלי שכיום הם פרופסורים לא רצו ללמוד כשהיו צעירים. אז, לא היה להם “רעב”!
איפה רואים את זה יפה? לא מעט אנשים שזקוקים לרדת במשקל ולא עושים זאת נכנסים לדיאטה ותוכנית אימונים לקראת… החתונה שלהם או של קרוב משפחתם!
אחד התפקידים המשמעותיים של ההורים ומערכת החינוך הוא לסייע לילד למצוא באיזה תחום נמצא ה”רעב” שלו להצליח? ולעודד אותו להתפתח בו!
אז איפה ה”רעב” שלכם? מה אתם עושים איתו? נלחמים כמו ד”ר יואב רוזנטל? מעולה! שיהיה בהצלחה!


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם

הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.