“עם שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל – ועתידו לוט בערפל “- שבוע 13

פורסם על ידי: יובל עילם 

“עם שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל – ועתידו לוט בערפל.” יגאל אלון.


אוגוסט 1995, בית הקברות במושב בני ציון טובל בשפע טבע מקסים. אסף חרמש היקר, חייל צה”ל וחניך שלי, מובא לקבורה לאחר ששלח יד בנפשו.


אני עומד סמוך לקיברו הטרי ומביט בצער רב במשפחה היקרה ובפרט בהוריו עופרה וחגי. עוד מבט עמוק בחגי שהוא רופא פסיכיאטר שזועק לשמיים על מר גורלו.


חגי שמקדיש את חייו לטובת אנשים ונוער הנמצאים במצוקה נפשית קובר את בנו. שלושים בוגרים שלנו אינם עוד והמבט והפנים של חגי לא עוזבים אותי 22 שנים אחרי.😢


חשבתי על תפילת היזכור העוצמתית שכתב ברל כצנלסון לכבוד נופלי תל חי והמילים “נפלו במערכות הכבדות…גיבורי הדור” וחשבתי על האלפים מבין הנופלים שלא נפלו במערכות הכבדות, על כל האלפים שנפצעו או נפגעו פיזית או נפשית ועל המשפחות וחשבתי שצריך לעשות משהו. למענם, למען משפחותיהם ולמענינו כתבתי לפני עשור “נזכור”.


הנוסח מוקרא כבר שנים באירועי יום הזיכרון בבתי ספר, תנועות נוער ואירועים עירוניים.


נזכור


נזכור את כל מי שאיננו איתנו עוד. נזכור את מי שנפל בעת קרב או לחימה, נזכור את מי שנהרג בתאונה, נזכור את מי שאיבד חייו כאזרח בפיגוע או אסון,
את מי שאיבד חייו כתוצאה מתאונת נשק או ירי מוטעה של חברו.


נזכור את מי שאיבד את חייו משום שלא היה לו הכוחות להתמודד עם כובד הזיכרונות או עם עול הלחצים והדרישות ואת מי שנפגע בגופו ונשאר בחיים, ואת מי שנפשו נשארה מצולקת ופגועה.


נזכור ונכבד את מי שנשאר עם הזיכרונות – ההורים, האחים והאחיות, הסבים והסבתות, בני ובנות הזוג, הדודים והדודות וכל בני המשפחה, נקשיב להם ולא נשפוט. נחבק אותם וננסה לעזור להם להמשיך לחיות למרות הצל הכבד והבלתי נסבל, הקושי העצום והמשא המכופף עד שבירה.


נזכור ונכבד את החברים ואת כל מי שליוה בשעה זו או אחרת ואשר איבד אדם קרוב ויקר.
ננצור את המשמעות שנשארה ממותם – לחיות!
נחיה את חיינו מתוך משמעות אמיתית, כבוד לחיים ושמירה עליהם.


ניפתח, נתחדש ונשתנה, ננסה לראות דברים לא רק דרך מבטינו, לקבל את השונה ולחיות את חיינו מתוך הגשמה, תרומה ואהבה. נגלה מעורבות, איכפתיות ונפעל למען הגשמת הערכים שלנו.


נזכור את אלה שאינם עוד ונעריך את אפשרותינו זכותינו לעשות את שהם לא עשו, לא הספיקו – לחיות חיים מלאים!


נזכור


ביום ראשון יתקיימו אירועי “הקשבה לתקומה” בסלונים רבים בארץ. אני אספר ב-21:00 על חניך וחבר נפש סרן ניר פורז ז”ל, מפקד צוות בסיירת מטכ”ל, שנפל בניסיון החילוץ של נחשון וקסמן ז”ל.
הכתובת: בית קינן, רח’ אלתרמן 51 הרצליה.
אשמח לראותך.


בדיוק כעת משודרת בערוץ 2 כתבה יפה על הפרוייקט. חשוב לנו שהוא יהפוך מסורת קבועה לכן נשמח אם תיצפו ותיתנו לייק ושר בפייסבוק שלכם:
http://reshet.tv/item/news/domestic/internal/listen-to-the-warriors-257502/


שבת שלום 💐 עם הקשבה וכבוד לתקומה


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם

הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.