עמנואל מורנו ז”ל – שיעורים לכולנו – שבוע 157

פורסם על ידי: יובל עילם 

שלשום התקיימה שיחה מיוחדת ליהלומים שלי עם איש מיוחד – גיורא לוי, סגן אלוף במילואים בסיירת מטכ”ל שסיפר לנוער על עמנואל מורנו ז”ל שהיה חייל בצוות שלו (יחד עם נפתלי בנט ומתן כהנא) ונפל במלחמת לבנון ה-2.

בימי עיון שמתקיימים לזכרו של מורנו מספרים בכירי הצבא על האומץ הבלתי רגיל של מורנו ופריצות הדרך שעשה בתפקידו המיוחד. אבל מה שבלט בשיחה של גיורא על עמנואל היו המידות הטובות של מורנו.


סיפור 1⃣: לתת מבלי לרצות לקחת.
מי שמכיר את הסיפורים שלי על ניר פורז ז”ל שנפל כמפקד צוות בסיירת מטכ”ל, יודע שאחד השירים האהובים על ניר היה השיר “כולנו זקוקים לחסד” של נתן זך ובו השורה שניר אהב במיוחד: “לתת בלי לרצות לקחת”


כל מי שהיה חייל קרבי יודע שחברות אמיתית נמדדת ברגעים הכי מבאסים.
גיורא סיפר שאחד מהאנשים שהודחו מהיחידה סיפר לו אחרי 26 שנים משהו שהוא שמר בבטן. הוא סיפר שלילה חורפי אחד כל הצוות הלך לישון מכוסים בבוץ וקפואים בשק שינה אחרי יום מתיש שכולם רצו רק ללכת לישון. הייתה להם שעה וחצי לישון בלבד!


הם קבעו שכל אחד ישמור חמש דקות אבל כולם נרדמו ואף אחד לא קם להחליף את השומר הראשון, עד שהוא התחיל לצרוח שמישהו יחליף אותו.


כולם התעוררו מהצרחות אבל אף אחד לא קם להחליף אותו ולכולם שם היה מחשבה אחת בראש, שעמנואל יקום וילך להחליף אותו, והוא עשה את זה. הוא קם, הוא עלה לשמירה, ואחר כך גם נשאר לשמור את כל שאר השעה וחצי שכולם ישנו.


למחרת הוא לא התלונן ולא התבכיין והמשיך כאילו כלום לא קרה.
כשמדברים על ערך הנתינה ושומעים את הסיפורים אי אפשר שלא להבחין שמורנו היה גם כאן פורץ דרך ומעורר השראה.


מורנו בשיעור על נתינה!


סיפור 2⃣: מנקה שירותים בפברואר 2006 הגיע קצין ולוחם מעוטר שרצה להגיע לסיירת מטכ”ל לפגישה עם מורנו אותו לא ראה מעולם.


הוא הגיע ואז הבחין במישהו שמנקה את השירותים. הוא שאל אותו: “איפה המשרד של מורנו?” והמנקה כיוון אותו ואמר לו: “עוד מעט הוא יגיע”.


הקצין עלה לחדר וחיכה, ואחרי זמן מה הופיע המנקה של השירותים הפעם על מדים עם דרגת סגן אלוף.


מורנו בשיעור על צניעות וענווה.


סיפור 3⃣: הנהג במסלול ההכשרה אחרי אחת הסדרות המאתגרות, הצוות התארגן לתמונת צוות. כולם כבר היו מוכנים אלא שמורנו אמר פתאום: “רגע, עצרו” והלך להביא את הנהג של הצוות לקחת חלק בתמונה.


כמה מאיתנו יודעים להוקיר את ה”שקופים”? – המאבטחים בבתי הספר, השומרים בקניון וכל אותם אנשים שלא עוסקים בתפקידים יוקרתיים אך תורמים לנו!


מורנו מזכיר לנו לא לשכוח אותם!


סיפור 4⃣ ערכים לפני ציונים לפני השיחה הנפלאה שהעביר גיורא נתתי ליהלומים כלים להצליח בלימודים ודיברתי איתם על פרופורציות!


יש בתי ספר ומורים שמעבירים את המסר שהציונים כעת יקבעו את העתיד שלהם. חלק מהנוער והוריהם נכנסים ללחץ רב. זה איום ונורא לדעתי משום שקודם כל זה לא נכון! שנית – הכל בר תיקון.


וחשבתי על השיחה על עמנואל מורנו ז”ל גיבור ישראל וכמה גדול הוא היה למרות שלאורך השיחה גיורא לא ציין ולו פעם אחת את ציוניו בתיכון…


הסופר רובין שארמה כתב פעם ספר: “מי יבכה עליך כשתמות”. מורנו הובא לקבורה במוצאי שבת וחצי מדינה הגיעה להיפרד מהגיבור הגדול והצנוע.


ועוד תובנה שלי: החוזק של המדינה טמון באחדות והנה שני גיבורים מסיירת מטכ”ל, בני אותו גיל שלחמו זה לצד זה ונפלו למען המדינה בשני אירועים שונים: ניר פורז ז”ל חילוני מרמת השרון שהתכונן בידיים שלי לקראת הגיוס,
ועמנואל מורנו ז”ל חובש כיפה סרוגה שהיה במכינת עלי.


כפי שאמר בוגר יקר שלי כששמים קסדה על הראש כולם אותו דבר! אנחנו צריכים לשאוף לכך גם בלי הקסדה!


ולסיום מילה טובה על גיורא לוי. האיש על אף עיסוקיו הרבים עושה מלאכת קודש כשהוא חורש לאורך שנים את הארץ ומספר על החייל אותו כינה הגדול ביותר מאז בר כוכבא.


מעבר לכך גיורא ראוי לכל שבח על העשייה הנפלאה שלו למען נוער בסיכון דרך מכינת מגדלור שהקים. ישראל היפה! 

🇮🇱🇮🇱🇮🇱

מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.