שם הטור: תגיד את האמת יא מאנייק – שבוע 179

פורסם על ידי: יובל עילם 

הטור המצולם:

“אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר” (לואי דמביץ ברנדייס, שופט בית המשפט העליון בארה”ב לפני כמאה שנים). למה אור השמש? כי הוא חושף את האמת!


נדמה שפעם היה עולם אחר! המנהיגים, ההורים, המורים והחברים יכלו להגיד את האמת יותר מאשר היום. והנה הכל התחלף. אסור להגיד את האמת, חובה לזייף ולשקר. אולי זה היה גם פעם אבל נדמה שזה החריף מאוד!


סיפור 1️⃣: אתם מפחידים אותי.
אמר בזמנו אלוף משנה אביב כוכבי לאלוף גיורא איילנד בדיון ספ”ק (סגל פיקוד בכיר) לאחר שכולם אמרו הן על דברי הרמטכ”ל ולא העזו לחלוק, לחשוב או לומר משהו שונה.


שמיד – ראש מערך המודיעין של חיל האוויר הגרמני הלופטוואפה במלחמת העולם ה-2 אמר לגרינג שהיה המפקד את מה שגרינג רצה לשמוע. הוא לא טרח להגיד לו את האמת (לשמחת בריטניה ולשמחתנו…). גם אחרי קרב בשם “יום העיט” בו הופלו 47 מטוסים גרמנים לעומת 13 לבריטים, גרינג לא שמע את האמת אלא שהבריטים איבדו 70 מטוסים.


סיפור 2️⃣: הילד שלכם שמן ועצלן.
ילדינו אומנם לא מתים מקורונה אבל רבים מהם יחלו וימותו בטרם עת מהשמנה!


ילד שמן? לא נגיד לו דבר הוא בכלל לא שמן אלא “מאותגר משקל”. שרק לא ישמע את האמת וחלילה וחס – “ייעלב!”
איפה הילד מבגדי המלך החדשים שיגיד את האמת?


ואז הוא גדל כשמן, השמנה היא מחלה ולא פשוטה, סיכוייו לחלות בסכרת גבוהים ובכלל הסיכונים למחלות לב ולכלי דם מזנקים. שימות אבל רק לא מבושה!


המגיפה כבר מזמן כאן! שמעתם מנהיג עומד מול המצלמה ואומר להורים את המילים הבאות: “הורים יקרים, חטאנו ועלינו לעשות תיקון! מעתה כולנו יחד נפעל למען בריאות ילדינו! תזונה וספורט! היעד שלנו להוריד את מגיפת ההשמנה. תתעוררו!!!”.


אגב, ילד כזה מפורסם מאוד לאחרונה (אתם יודעים למי אני מתכוון…) זוכה לגלי הערצה. לפי הרפואה והנתונים הסיכויים שלו לחלות וגם למות מוקדם גבוהים! וכשאנו מביטים למנהיגים שלנו – רובם סובלים מעודף משקל!


מישהו יגיד משהו? חלילה! עולם ה-pc שולט.


סיפור 3️⃣: עסק דפוק וקורס טייס!.
בתקופה האחרונה אנחנו עדים למצוקה כלכלית קשה, עסקים רבים נפגעו ומשפחות רבות במצוקה קשה.


יש עסקים שנפגעו למרות שהתנהלו בצורה נכונה, שכן קשה לצפות מצב חירום קיצוני שכזה, אך מי שנפגעו אפילו בצורה קשה יותר הם עסקים רבים שנבנו לא נכון, עם הרבה “שומן” וללא רזרבות לשעת חירום.


לפני כשבוע הסתיים קורס טייס מספר 180. סגן ע. אחד מבוגרי הקורס סיים כטייס קרב. הוא בוגר שלי. ליוויתי אותו מאוד מקרוב ומדהים לראות איך הקורס מתנהל מבחינת תרבות התחקיר.


סגן ע. מופיע כאן בוידיאו שפורסם על ידי חיל האוויר:


לפני כשלוש שנים שמעתי הרצאה של מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף אליעזר שקדי. הוא טען שהמטרה העיקרית של הקורס היא ללמוד לתחקר! כן, ללמוד לתחקר. והתחקור מבוסס על שלושת השאלות:


מה היה?
למה?
איך לשפר?
ראיתי איך בונים ומפתחים בסגן ע. את תרבות המצויינות דרך התחקור. לא ויתרו לו על כלום עד השנייה האחרונה בקורס. זו מצויינות!


בחיל האוויר מחוייבים למצויינות ולא ל”לא נעים אז נסתום את הפה שחס וחלילה הוא לא ייעלב”. יש מטרה והיא לנצח במלחמה בעזרת לוחמים ולוחמות צוות אוויר ששואפים ושואפות להשתפר ולהיות כל הזמן טובים יותר.


ומה על מלחמת הקיום? מה על החינוך? על הילד השמן, בעלי העסקים? מה יהיה איתם? מי יגיד להם את האמת?


כמעט שלוש פעמים בשבוע אני שואל במשובים את היהלומים שלי (החניכים שלי): האם הם מקבלים ערך? בדירוג ובכתב. אני מחפש כל הזמן איך לשפר. כשיש לך כמעט 200 בוגרים ובוגרות שהגיעו לצוות אוויר. זה מחייב!



מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
יובל עילם


הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.