על רקע הקורונה – על שלושה יהודים גדולים שנפלו, חטפו וקמו! – שבוע 163

פורסם על ידי: יובל עילם 

המבוגר נולד בצרפת ב- 9.10.1859.
השני נולד בהונגריה ב- 2.5.1860.
והצעיר נולד ברוסיה ב-21.11.1880.


שלושתם קשורים בקשר עמוק בהקמת מדינת ישראל 🇮🇱 על רקע אירוע טראומטי!


שלושתם חוו נפילות ואכזבות קשות, בעיות בריאות אך הפגינו חוסן נפשי אדיר. השראה לכולנו!


סיפור 1⃣ 🇮🇱: המבוגר אלפרד דרייפוס בשנת 1894 גילה השירות החשאי הצרפתי שמסמך צבאי סודי נשלח בידי קצין צרפתי לשגרירות גרמניה בצרפת. העדויות נגד דרייפוס היו מפוקפקות אך לממסד הצרפתי היה נוח להטיל את האשמה על דרייפוס היהודי.


לאחר משפט צבאי, שבו השופטים קיבלו “ראיות סודיות” שלא הובאו לידיעת ההגנה, הורשע דרייפוס בעוון בגידה ונידון למאסר עולם ולגירוש לאי השדים. דרגותיו נשללו ממנו בטקס צבאי פומבי משפיל שנערך ב-5 בינואר 1895.


ב-13 בינואר 1898, פרסם הסופר אמיל זולא מכתב גלוי שכותרתו “אני מאשים”. זולא האשים את שופטיו של דרייפוס בהוצאת דיבה בזדון. בפברואר נמצא זולא עצמו אשם בהוצאת דיבה.


לדרייפוס נערך משפט נוסף ב-1899, הוא שוב נמצא אשם בבגידה והסכים שלא לערער על פסק הדין, הוא קיבל חנינה. במכתב מ”אי השדים” כתב דרייפוס לאשתו לוסי: “כבודי שייך לי. זה הנכס שאני מוריש לילדי. את הכבוד הזה תבעתי מארצי.”


ב-1904 תבע דרייפוס חקירה חדשה, וב-12 ביולי 1906 הכריז בית המשפט לערעורים כי דרייפוס חף מכל פשע. הוא הוחזר לצבא הצרפתי והועלה לדרגת מייג’ור (רב-סרן) ובנוסף הוענק לו אות אביר לגיון הכבוד בטקס פומבי.
(מתוך ויקיפדיה).


מבלי שהתכוון לכך שימש דרייפוס כזרז חשוב לפעילותם של שני יהודים גדולים מאוד והנה הם:


סיפור 2⃣ 🇮🇱: השני בנימין זאב הרצל סיקר את משפט דרייפוס כשליח העיתון נויה פרייה פרסה בפריז. תגובתו של הרצל למשפט היתה: “חייבת לקום מדינה לעם היהודי!”


הרצל החל להקדיש את מלוא מירצו למשימה ושנתיים לאחר המשפט של דרייפוס התקיים הקונגרס הציוני ה-1 בבאזל שבשוויץ.


הקונגרס והבאים אחריו היוו את הבסיס שהוביל להקמת מדינת ישראל 50 שנה לאחר מכן.


סיפור 3⃣ 🇮🇱: הצעיר. יוסף טרומפלדור.
אם דרייפוס היה איש צבא והרצל איש דיפלומטיה, טרומפלדור הענק היה גם וגם! כהרצל כך טרומפלדור בן ה-15 הושפע מאוד מ”משפט דרייפוס” והרדיפה אחר היהודים והיה לו חשוב להוכיח את העוצמות שיש בבני עמו.


אם אני שר החינוך הייתי מקדיש את השבוע האחרון לזיכרו של אחד האנשים הדגולים והמדהימים בתולדות עמנו: יוסף טרומפלדור ז”ל שנפל ב-1.3.1920 יחד עם עוד שבעת מגיני תל חי, בדיוק לפני 100 שנים! למה?


משום שטרומפלדור שזוכה כעת להערכה מחודשת על העשייה המדהימה שלו היה איש ספרא וסייפא, מדהים בערכיו, באומץ ליבו, בדוגמא האישית שלו! היחיד שזכה בארבעה עיטורי כבוד בצבא הרוסי בתור חייל ולמרות שהוצע לו מעמד, כבוד ותהילה בחר בערכיו ובעמו!






השבוע הקדשנו זמן בפעילות בכדי שכל חניך ילמד וידבר על האיש המיוחד הזה שלו חלק חשוב ביישוב הארץ ובמורשת החוסן הערכי והפיזי. יש המון מה ללמוד עליו וממנו: איש מופת!
🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱🇮🇱


ושני דברים לסיום:


✅ מי שרוצה ללמוד עוד על דרייפוס והרצל מוזמן להקשיב לתוכנית שעה היסטורית בנושא:



✅ ימים של קורונה. לפעמים בהיסטוריה ישנם אירועים קשים שבראיה לאחור הניבו תוצאות נהדרות. בתקופת פרשת דרייפוס היהודים בצרפת ובעולם היו במצב קשה אך יש רבים הסבורים שהפרשה הביאה לכך ש-50 שנים לאחר מכן קמה מדינת ישראל 🇮🇱


מוזמנים לשתף
שבת שלום 🌺🌸🌷
אוהב, יובל עילם


כל הטורים הקודמים, התמונות וההקלטות הקוליות בלינק הבא: https://www.yuvaleilam.com/friday/





הטורים הקודמים בקישור הבא: שישי לנפש

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.